De bestreden reclame-uiting
Het betreft een folder over “DE SHELL DAGJES UIT-ACTIE”. Daarin staat onder meer:
“Tot 50% korting op Dagjes Uit.
(..)
Dit voorjaar (…) kun je eenvoudig en snel sparen tot 50% korting op meer dan 30 dagjes uit. Als je minimaal 20 liter Shell brandstof tankt, óf minimaal € 5,- in de shop besteedt (…) krijg je een kortingsvoucher t.w.v. 10%. Eén kortingsvoucher is goed voor 10% korting op maximaal 4 kaartjes. Dat betekent dat je met 5 x tanken of aankopen in de shop 4 kaartjes met 50% korting kunt kopen”.
Onder het kopje “OVERZICHT VAN DAGJES UIT” staat onder meer:
“Zie hieronder een greep uit het aanbod voor de verschillende Dagjes Uit. Kijk voor het volledige en actuele aanbod* op www.shell.nl/voordeligdagjeuit”.
De asterisk verwijst naar de mededeling links onderaan de folder:
“Het aanbod kan gedurende de actieperiode wijzigen”.
Onder het kopje “DIERENPARKEN” staat onder meer: “Dolfinarium”.
De klacht
Klaagster heeft vouchers gespaard voor 50% korting. Toen zij kaarten wilde bestellen voor het (in de folder vermelde) Dolfinarium bleek dat daarvoor geen gebruik kon worden gemaakt van de actie. Adverteerder deelde aan klaagster mee dat gesprekken zijn gevoerd met het Dolfinarium en dat nu een ander aanbod wordt gedaan: klaagster kan kaartjes bestellen met 25% korting. Klaagster meent echter dat zij in aanmerking komt voor 50% korting.
Het verweer
De klacht is gemotiveerd weersproken. Op het verweer zal worden teruggekomen in het oordeel.
Het oordeel van de Commissie
In de folder wordt de indruk gewekt dat men door het verzamelen van kortingsvouchers ter waarde van 10% maximaal 4 kaartjes met maximaal 50% korting op (meer dan 30) dagjes uit kan krijgen, al naar gelang het aantal keren dat men voor een bepaald bedrag tankt of een aankoop doet in “de shop”. Blijkens het verweer heeft de onderhavige actie in werkelijkheid een andere inhoud.
Ten eerste volgt uit de bij het verweer overgelegde Algemene voorwaarden dat de maximale korting per deelnemende partner kan variëren. Voorts blijkt uit de inhoud van www.shell.nl/voordeligdagjeuit dat het kortingsaanbod niet alleen korting via kortingsvouchers inhoudt, maar ook de mogelijkheid om kaartjes te kopen via Miles Only. Volgens het verweer hebben 4 van de meer dan 40 deelnemende partners, waaronder het Dolfinarium, besloten om alleen de Miles Only optie aan te bieden. Miles Only betekent dat de betaling volledig kan worden gedaan door het inwisselen van AirMiles.
Dat het in het kader van de onderhavige actie ook kan gebeuren dat in het geheel geen korting wordt geboden, maar dat slechts de mogelijkheid bestaat te betalen door het inwisselen van AirMiles, acht de Commissie essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen. Nu deze informatie niet uitdrukkelijk in de onderhavige folder is opgenomen, is sprake van het verborgen houden van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie, brandstof tanken bij Shell of aankopen doen in de shop, te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Dat in de folder staat: “Kijk voor het volledige en actuele aanbod* op www.shell.nl/voordeligdagjeuit” en “* Het aanbod kan gedurende de actieperiode wijzigen”, leidt niet tot een ander oordeel. Deze mededelingen lijken veeleer te duiden op de vraag of, op een bepaald moment, op een bepaald in de folder vermeld “dagje uit”, zoals bijvoorbeeld het Dolfinarium, de actie “Tot 50% korting” nog van toepassing is. Niet duidelijk is dat in een aantal gevallen in het geheel geen korting wordt geboden, maar slechts de mogelijkheid bestaat te betalen met AirMiles. Ook maken de disclaimers niet duidelijk dat de maximale korting per beschikbare partner kan verschillen.
Adverteerder heeft bij verweer nog meegedeeld dat zij, na te hebben vernomen dat klaagster alleen op de korting via de vouchers had gerekend, het bureau Ticketsplus in gesprek heeft laten gaan met het Dolfinarium, en dat vervolgens puur uit klantvriendelijkheid naast de Miles Only actie aan klaagster exclusief 25% korting op de kaartjes is geboden. Naar het oordeel van de Commissie maakt dit alleen voor klaagster geldende aanbod bovenstaand oordeel niet anders.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.