De bestreden reclame-uiting
Het betreft de begin september 2011 aan leden van de Shell V-Power Club gezonden mailing, waarin op de voorzijde staat “Hier is uw cadeau” en op de binnenzijde, voor zover hier van belang: “Hier is uw cadeau
We willen u hartelijk danken dat u bij Shell tankt door u een Shell Brandstof
Voucher aan te bieden die u bij uw volgende tankbeurt kunt besteden tegen
inwisseling van uw Air Miles.”
Bij de mailing is een “Shell Brandstof VOUCHER” gevoegd voor “€ 15,- korting tegen inwisseling van 3.000 Air Miles”.
De klacht
Adverteerder doet het voorkomen of zij een cadeau weggeeft, terwijl in werkelijkheid sprake is van een voucher die kan worden ingewisseld voor Air Miles. Bovendien vertegenwoordigen 3000 Air Miles bij adverteerder slechts een waarde van € 15, terwijl de waarde bij andere inleveradressen van Air Miles € 30 bedraagt.
Het verweer
De mailing is bedoeld om klanten te wijzen op de cadeaus waarvoor men Air Miles kan sparen. Daarop heeft het woord “cadeau” op de voorzijde van de mailing betrekking. Adverteerder merkt op in volgende mailings het woord “cadeau” zorgvuldiger te zullen gebruiken. De meegezonden Brandstof Voucher maakt de spaarders erop attent dat zij voldoende Air Miles hebben gespaard om deze in te wisselen voor brandstofkorting. Bij het inwisselen van Air Miles kan de waarde ervan variëren van een halve eurocent (bij Shell) tot meerdere eurocenten (bij andere aanbieders). De waarde van Air Miles is toegelicht op de website www.airmiles.nl. De inwisselmogelijkheden bij Shell en de waarde van Air Miles bij brandstofkorting zijn ook vermeld op www.shell.nl/airmiles.
Het oordeel van de Commissie
1. Klagers eerste bezwaar tegen de uiting betreft het gebruik van het woord “cadeau”.
De Commissie is van oordeel dat de mededeling op de voorzijde van de mailing “Hier is uw cadeau” de indruk wekt dat adverteerder de geadresseerde iets extra’s geeft. In werkelijkheid blijkt sprake te zijn van een brandstofvoucher, waarmee wordt gevisualiseerd dat de gespaarde Air Miles bij voorbeeld kunnen worden ingewisseld voor korting op een tankbeurt bij Shell. Deze mogelijkheid om Air Miles in te wisselen voor brandstofkorting is, zo heeft adverteerder gesteld, “bij Shell een populaire inwisselmogelijkheid waar al jaren door Shell klanten (…) gebruik van wordt gemaakt”. De Commissie acht het niet juist deze bestaande inwisselmogelijkheid van door de klant gespaarde Air Miles, waarbij de geadresseerde niets extra’s ontvangt, aan te duiden als “cadeau”.
2. Gelet hierop is de uiting dubbelzinnig ten aanzien van de voordelen van de onderhavige actie als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument door de uiting op het verkeerde been gezet kan worden en daardoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De Commissie heeft kennis genomen van de opmerking van adverteerder dat in volgende mailings het woord “cadeau” zorgvuldiger zal worden gebruikt.
3. Klagers bezwaar tegen de door Shell gehanteerde waarde van de Air Miles treft geen doel, nu is gebleken dat de waarde van Air Miles kan variëren en Air Miles-spaarders daarvan via de algemene website www.airmiles.nl en de website van Shell op de hoogte kunnen zijn. Het staat klager vrij om gespaarde Air Miles bij een andere aanbieder tegen een hogere waarde in te wisselen.
De beslissing
Gelet op hetgeen is overwogen onder 1 en 2 acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
De Commissie wijst de klacht voor het overige af.