a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Overige (geen passende categorie)

Status:

Dossiernr:

2018/00407

Datum:

02-07-2018

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Overige (geen passende categorie)

Motivatie:

Misleiding Voornaamste kenmerken product

Medium:

Buitenreclame

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een bij Shell tankstations geplaatst billboard met daarop de tekst:

 “1 MAAND GRATIS LUNCHEN?

 Meld je aan als Mystery Guest” op

 www.deli2go.nl/mysteryguest”.

 

De klacht

Klaagster heeft zich aangemeld als mystery guest voor de beoordeling van de lunches bij Shell stations en werd ingeloot voor de maand juni. Tijdens een presentatie die voor deelnemers uit het hele land in Maarssen plaatsvond, werd een nadere toelichting gegeven. Toen pas bleek dat voor het beoordelen van de tankstations een vergoeding van maximaal € 5,- per week werd gegeven, wat neerkomt op vier lunches in een maand. Omdat dit niet duidelijk uit de uiting blijkt, vindt klaagster de uiting misleidend.

 

Het verweer

Op de posters met daarop de oproep om mystery guest te worden staat een verwijzing naar de website waar geïnteresseerden zich kunnen opgeven. Op de website moet daartoe een vragenlijst worden ingevuld. Verder staat op de website: “Ga met ons op zoek naar het beste team op locatie. Wil je meedoen? Word dan mystery guest en krijg een maand lang, wekelijks een gratis lunch!” Adverteerder werkt al een aantal jaren met mystery guests, waarbij de wijze van communiceren gelijk is gebleven en altijd een vergoeding van één gratis lunch per week is gehanteerd. Het bijwonen van de presentatie in Maarssen is optioneel. Deelnemers die daartoe niet in de gelegenheid zijn, ontvangen een digitaal instructiedocument. Volgens adverteerder is van misleiding geen sprake.

 

Het oordeel van de Commissie

1.

Gelet op de klacht moet worden beoordeeld of voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk is wat de inhoud is van de mededeling “1 maand gratis lunchen”. Gebleken is dat wie zich heeft aangemeld als mystery guest één gratis lunch per week ontvangt, dus vier lunches in één maand. Verder is niet weersproken dat de lunches gratis zijn tot een maximaal bedrag van € 5,- per keer.

2.

Dat “1 maand gratis lunchen” niet letterlijk moet worden genomen, maar betekent dat in een maand vier keer een lunch van maximaal € 5,- kan worden gebruikt, wordt in de bestreden uiting niet duidelijk gemaakt. Hierdoor kan bij de gemiddelde consument gemakkelijk de indruk ontstaan dat als mystery guest onbeperkt een maandlang gratis kan worden geluncht bij diverse tankstations. De enkele verwijzing op het billboard naar de website deli2go.nl/ mysteryguest neemt deze indruk niet weg. De verwijzing naar de website houdt immers alleen verband met de aanmelding als mystery guest, en niet met een toelichting op de inhoud van de actie.

3.

Het voorgaande leidt tot het oordeel dat de uiting onduidelijk is voor de gemiddelde consument, die daardoor ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. De uiting is daardoor misleidend als bedoeld in de aanhef van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Dat bij het aanmeldformulier op de website wordt vermeld dat het gaat om “een maand lang, wekelijks een gratis lunch”, neemt het misleidende karakter van het billboard niet weg. Nu de bestreden uiting misleidend is, is sprake van oneerlijke reclame in de zin van artikel 7 NRC.

4.

Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken