De bestreden reclame-uiting
Het betreft een radioreclame waarin onder meer wordt gezegd:
“Ja, bij de snelwegstations van Shell krijgt u deze maand gratis een lekkere kop verse koffie, als u 25 liter Shell Fuel Save, de zuinige brandstof, tankt”.
De klacht
De koffie lijkt klager niet gratis, nu er eerst een product voor moet worden aangeschaft. De koffie moet dan wel degelijk worden betaald. Klager acht de uiting in strijd met de waarheid.
Het verweer
Gedurende de actieperiode van 1 december 2009 tot en met 6 januari 2010 kon de klant, die minstens 25 liter benzine had getankt bij Shell, gratis een kop koffie krijgen. De prijs van de koffie was niet verwerkt in de brandstofprijs.
Het oordeel van de Commissie
Naar adverteerder heeft meegedeeld, was gedurende de bewuste actieperiode de prijs van een kop koffie, welke koffie men -naar in de reclame wordt gesteld- “gratis” krijgt na het tanken van tenminste 25 liter benzine, niet bij de brandstofprijs inbegrepen. De Commissie ziet geen aanleiding om de juistheid van deze mededeling in twijfel te trekken.
Gelet hierop acht de Commissie het gebruik van het begrip gratis in dit geval niet onjuist. Dat als voorwaarde voor de actie geldt dat 25 liter benzine moet worden getankt, leidt niet tot een ander oordeel.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.