Omschrijving:Het betreft de volgende uitingen van Café De Villa: |
De klacht Adverteerder zet in de uitingen aan tot overmatige alcoholconsumptie omdat de drank niet alleen zo goedkoop maar ook lange tijd voor zo geringe bedragen wordt aangeboden. Gelet hierop zijn de uitingen in strijd met artikel 1 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA). Voorts zijn de uitingen in strijd met artikel 4 van de RVA omdat daarin de nadruk wordt gelegd op het extreem hoge alcoholpercentage van 55% van absinth, waardoor gesuggereerd wordt dat dit een positieve eigenschap is. |
Het verweer Adverteerder heeft, voor wat betreft de door klager tegen de uitingen naar voren gebrachte bezwaren, het volgende aangevoerd. |
|
Het oordeel van de Commissie Dat adverteerder, in klagers ogen, structureel (te) lage prijzen in rekening brengt voor de bewuste alcoholhoudende dranken, kan niet tot het oordeel leiden dat adverteerder overmatige of anderszins onverantwoorde consumptie van alcoholhoudende drank stimuleert. Er geldt geen wettelijke minimumprijs en adverteerder moet door middel van het maken van reclame kenbaar kunnen maken welke drank voor welk bedrag bij hem verkrijgbaar is. Onder deze omstandigheden kan niet worden geoordeeld dat de uitingen in strijd zijn met artikel 1 RVA Van het enkele feit dat bij de aangeprezen absinth het alcoholpercentage is vermeld, kan niet worden geoordeeld dat daarvan de suggestie uitgaat dat dit alcoholpercentage een positieve eigenschap is. Om die reden is evenmin in strijd met artikel 4 van de RVA reclame gemaakt. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |