Omschrijving:Het betreft een advertentie van Drogisterij De Rode Pilaren en Bloem Natuurproducten Winschoten BV voor het product “Cratahama Extra Forte” in De Faam van 21 mei 2008. Deze advertentie vormt een onderdeel van een paginagrote advertentie van Drogisterij de Rode Pilaren. In de advertentie voor Cratahama Extra Forte, dat door Bloem wordt geproduceerd, staat onder meer: “· Bij overgangsverschijnselen en opvliegers |
De klacht Ten aanzien van een aantal van de gebruikte ingrediënten bestaan geen betrouwbare wetenschappelijke gegevens over de werkzaamheid daarvan. Ten aanzien van het product als zodanig is het hoogst onwaarschijnlijk dat het werkzaam is tegen overgangsklachten. De reclame is daarom misleidend. |
Het verweer van Drogisterij de Rode Pilare Cratahama Extra Forte is succesvol bij de grootste groep klanten met opvliegers en overgangs-klachten. Uit de hoge verkoopaantallen blijkt dat het product goed werkt. De werkzaamheid van het product blijkt bovendien uit het Warenwetdossier waarover de fabrikant Bloem beschikt. De advertentie is goedgekeurd door de KOAG/KAG en is volgens de richtlijnen van deze instantie opgesteld. Het verweer van Bloem |
De repliek Ten aanzien van geen van de kruiden in Cratahama Extra Forte is bewezen dat ze werkzaam zijn. De aanwezigheid van Sint Janskruid maakt het vrijwel zeker dat de werking van het product als zodanig anders is dan de som van de werking van de afzonderlijke ingrediënten. |
Het oordeel van de Commissie De Commissie constateert dat uitsluitend Bloem stukken heeft overgelegd om de claims te onderbouwen. Voor zover in die stukken wordt ingegaan op de vraag welke symptomen en klachten bij de overgang horen, laat de Commissie die kwesties in het midden. Immers, uitsluitend ter beoordeling staat of Cratahama Extra Forte de werking heeft die daaraan in de advertentie wordt toegeschreven. Adverteerders hebben blijkens het voorgaande niet voldaan aan hun verplichting als bedoeld in artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Meer specifiek is niet voldaan aan het bepaalde onder b van deze bepaling voor wat betreft de van het gebruik van de producten te verwachten resultaten. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument er hierdoor toe gebracht kan worden om een besluit te nemen over een transactie, dat hij anders niet had genomen. Om die reden acht de Commissie de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw). Dat de advertentie voldoet aan de richtlijnen van de Keuringsraad KOAG/KAG en door deze instantie goedgekeurde teksten bevat, leidt niet tot een ander oordeel. De Keuringsraad en de Commissie hebben een eigen bevoegdheid voor wat betreft de beoordeling of een reclame-uiting wordt goedgekeurd respectievelijk in overeenstemming is met de Nederlandse Reclame Code. Dit kan ertoe leiden dat een door de Keuringsraad goedgekeurde uiting door de Commissie alsnog ontoelaatbaar wordt geacht. |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code (nieuw). Zij beveelt verweerders aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |