Omschrijving:Het betreft een kortingsactie van HEMA voor Sinterklaas die adverteerder op 14 en 15 november 2008 heeft gevoerd. Onderdeel van deze actie was een papieren zak die huis-aan-huis is verspreid en waarop onder meer staat: |
De klacht Op de folder staat in grote letters dat men 15% korting krijgt op alles wat in de zak past. De verwijzing naar de actievoorwaarden op internet is onduidelijk en bovendien heeft niet iedereen internet. Op de zak had kunnen staan welke productgroepen van de actie uitgezonderd zijn en dat de actie voor bijna alles geldt wat in de zak past. Nu de indruk wordt gewekt dat de actie voor alles geldt wat in de zak past, is de reclame misleidend. |
Het verweer Op de zak wordt voor de actievoorwaarden verwezen naar www.hema.nl. Ook in televisiecommercials in verband met de onderhavige kortingsactie werd naar deze website verwezen voor de uitzonderingen op de kortingsactie. In de winkels werden deze uitzonderingen veelvuldig omgeroepen. Daarnaast lagen er in de HEMA-winkels flyers met daarop een opsomming van de actievoorwaarden en de uitgezonderde artikelen, en hingen er in de winkels actieposters waarop de actievoorwaarden stonden. Adverteerder heeft aldus alle beschikbare informatie- en communicatiemiddelen gebruikt om klanten zo goed mogelijk over de actie te informeren. Dat als gevolg van bepaalde beperkingen de actievoorwaarden niet in alle communicatiemiddelen integraal zijn opgenomen, betekent niet dat de actie misleidend is. In de praktijk is het ook zeer gebruikelijk om in acties naar actievoorwaarden op een website te verwijzen. |
De repliek Er wordt op de zak op een onopvallende wijze naar de actievoorwaarden op internet verwezen. Klager heeft deze voorwaarden niet geraadpleegd en is naar de winkel gegaan in de veronderstelling dat de korting voor alle artikelen zou gelden die in de zak worden gedaan, omdat dit ook met zoveel woorden op de zak staat. Het is klager in de winkel niet opgevallen dat bepaalde artikelen van de actie zijn uitgesloten. |
Het oordeel van de Commissie Niet valt in te zien waarom adverteerder dit laatste niet duidelijk op de zaak heeft vermeld en in plaats daarvan heeft gekozen voor een onopvallende verwijzing naar een website. Naar het oordeel van de Commissie bood de zak voldoende ruimte om deze essentiële informatie, die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen, aan de consument duidelijk te maken. Het feit dat in televisiecommercials naar deze voorwaarden wordt verwezen leidt niet tot een ander oordeel. Blijkens het voorgaande is sprake van een omissie of een te laat verstrekken van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c Nederlandse Reclame (NRC) nieuw. Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. In het onderhavige geval had dit ertoe kunnen leiden dat men naar een HEMA-winkel zou zijn gegaan in de onjuiste veronderstelling dat men daar alle artikelen met 15% korting kon kopen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw). |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC (nieuw). De Commissie beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |