a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2012/01113

Datum:

23-01-2013

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de televisiecommercial waarin reclame wordt gemaakt voor het product Windows 8 van Microsoft met de slogan “Everything at once”.

 

De klacht

 

Met de nieuwe gebruikersinterface van Windows 8 zijn alle programma’s (zoals ook wordt weergegeven in de commercial) alleen beeldvullend te gebruiken. Er bestaat wel een optie om het scherm te splitsen voor twee applicaties, maar dat betekent “only two things at once” en niet het in de commercial beloofde “everything at once”.

 

Het verweer

 

Er is geen sprake van misleidende reclame. In de eerste plaats heeft Microsoft niet meer soortgelijke klachten ontvangen. Bovendien slaat de slogan “Everything at once” op de mogelijkheid die de consument met Windows 8 wordt geboden om via het nieuw ontworpen  bureaublad direct toegang te krijgen tot de door hem gewenste applicaties en om de real time updates die betrekking hebben op de applicaties te zien (“Live Tiles”). Op die manier geeft Windows 8 “Everything at once” aan de consument. De door klager aan deze slogan gegeven uitleg, namelijk dat een computerprogramma alles tegelijk zou kunnen, is niet de uitleg die daaraan logischerwijs door de gemiddelde consument zal worden gegeven of die door de totaalindruk van de reclame wordt gesuggereerd.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De Commissie stelt voorop dat het aantal ingediende klachten niet bepalend is voor de beoordeling van een reclame-uiting.

Naar het oordeel van de Commissie wordt in de bestreden televisiecommercial niet de indruk gewekt dat met Windows 8 alle applicaties tegelijkertijd op het beeldscherm gebruikt kunnen worden, zoals klager kennelijk bedoelt. Door de combinatie van de slogan “Everything at once” met de in beeld verschijnende beeldschermen waarop verschillende applicaties op het bureaublad staan, is voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk dat de commercial betrekking heeft op de directe toegang tot verschillende applicaties via het nieuwe bureaublad van Windows 8.

 

Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken