De bestreden uiting
Het betreft een huis-aan-huis bezorgde papieren tas met op de voor- en achterzijde de afbeelding van een (uit te knippen) Sinterklaasbaard op de voorzijde van de tas staat in de afgebeelde baard de tekst
“15% extra korting op alles* in de baardtas
geldig op 12 en 13 november”.
Onder de afbeelding van de baard staat dat de korting ook geldt op hema.nl
De asterisk verwijst naar de eveneens onder de afbeelding van de baard, in kleinere letters, opgenomen tekst “* kijk op de zijkant voor de actievoorwaarden”.
Bij de actievoorwaarden wordt onder andere vermeld welke producten uit het HEMA-assortiment van de kortingsactie zijn uitgesloten.
De klacht
De uitzonderingen op de aanbieding zijn pas zichtbaar na via het sterretje naar de kleine lettertjes zoeken en dan de zijkanten van de zak opentrekken. Normaal gesproken gebeurt het openvouwen van de zak pas in de winkel, waar men niet meer naar de actievoorwaarden op de zijkant zal kijken.
Een vergelijkbare reclameactie van HEMA in 2008 of 2009 is door de Commissie naar aanleiding van een klacht van klager als misleidend en oneerlijk beoordeeld.
Het verweer
De eerdere reclame-uiting waarop klager doelt betreft de “Zak van Sint” uit 2008 (RCC dossier 08.0589), waarbij 15% extra korting werd verleend op de artikelen in de zak. De Commissie heeft deze uiting als misleidend beschouwd, omdat de actievoorwaarden niet op de zak stonden vermeld, maar consumenten hiervoor werden verwezen naar de website van HEMA. Door het weglaten van de actievoorwaarden, waarvoor op de zak voldoende ruimte beschikbaar was, was volgens de Commissie sprake van een omissie of het te laat verstrekken van essentiële informatie.
Bij de baardtas wordt op de voorkant door middel van een asterisk op duidelijke wijze verwezen naar de actievoorwaarden, die in een goed leesbaar lettertype op de zijkant van de tas zijn opgenomen.
Het oordeel van de Commissie
De mededeling “15% korting op alles*” op de voorzijde van de uiting wekt de indruk van een nagenoeg absolute mededeling. Naar het oordeel van de Commissie verschaffen echter de toevoeging “in de baardtas” en de verwijzing naar de actievoorwaarden die op de zijkant van de tas in goed leesbare letters zijn opgenomen voldoende duidelijkheid over het niet van toepassing zijn van de kortingsactie op verschillende producten uit het assortiment van de HEMA.
Klagers bewering dat in de praktijk de tas eerst in de winkel wordt opengevouwen, zodat de consument dan pas kennis neemt van de actievoorwaarden, maakt – wat er zij van de juistheid van deze stelling – de bestreden uiting niet misleidend.
Gelet op het vorenstaande beslist de Commissie als volgt.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.