a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

(Financiele) dienstverlening

Dossiernr:

2009/00052

Datum:

02-03-2009

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

(Financiele) dienstverlening

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft de televisiereclame waarin door een in beeld verschijnend, getekend Sinterklaasfiguurtje onder meer het volgende wordt gezegd “De allerlaatste Sinterklaascadeau’s. Vóór 9 uur ’s avonds besteld, morgen al in huis.”

  

De klacht

 

Klaagster heeft op 3 december 2008 vóór 21.00 uur iets bij adverteerder besteld, maar zij heeft deze bestelling niet op 4 december 2008 ontvangen. Het is al de tweede keer dat een bestelling niet op tijd bij haar werd afgeleverd.

 

Het verweer

 

Tussen 12 november en 4 december 2008 zijn er ongeveer 1 miljoen artikelen besteld die uiterlijk 5 december 2008 zouden moeten zijn thuis bezorgd.Helaas kwam 4,4% daarvan één dag later aan dan was beloofd en 0,6% werd meer dan een dag te laat bezorgd. De artikelen waren op tijd voor Sinterklaas, maar zij werden niet conform de leveringsservice bezorgd.

 

Het oordeel van de Commissie

 

In de uiting wordt met grote stelligheid gezegd dat men de “Allerlaatste Sinterklaascadeau’s”, mits men deze vóór 21.00 uur bestelt, morgen in huis heeft. Dit betekent dat men een op 4 december  vóór 21.00 uur geplaatste bestelling op 5 december in huis heeft. Gelet op het door adverteerder genoemde percentage producten dat niet op tijd, althans vóór Sinterklaas is afgeleverd acht de Commissie de in de uiting gedane toezegging te absoluut en daardoor onjuist. Blijkens het voorgaande heeft  adverteerder onjuiste informatie versterkt over een van de voornaamste kenmerken van het product, te weten de levering, als bedoeld onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code en nu de gemiddelde consument er hierdoor toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code.

 

De beslissing

 

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken