a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2012/00991

Datum:

12-12-2012

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Subjectieve normen

Medium:

Ongeadresseerd drukwerk

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een advertentie van adverteerder in het huis-aan-huisblad Steenwijkerland Expres met – voor zover hier van belang – de volgende tekst:

“Speelt u voor Sinterklaas dit jaar of gebruikt u uw tandartsbudget zelf.

U hebt tot het einde van het jaar de tijd om het budget te besteden.”

 

De klacht

 

De advertentie is misleidend en in strijd met de goede smaak en het algemeen belang. Er wordt gesuggereerd dat een (tandarts)verzekering bedoeld is om maximaal van te profiteren, terwijl een verzekering de niet-geplande en noodzakelijke kosten dekt, maar niet de kosten die je zelf creëert. De advertentie roept op tot verzekeringsfraude en onnodige behandelingen. De uiting suggereert ten onrechte dat de klant voor het gebruiken van het tandartsbudget niets extra’s hoeft te betalen. Hoe meer de verzekeringsmaatschappij moet uitkeren, hoe hoger de premies zullen worden. Door deze manier van werken van adverteerder worden ziektekostenverzekeringen onbetaalbaar en wordt het welzijnsstelsel ondermijnd, zodat de uiting ook in strijd is met het algemeen belang.

 

Het verweer

 

De advertentie roept op een ludieke manier de consument op om niet te vergeten het budget bij de zorgverzekeraar, waarvoor hij als verzekerde reeds betaald heeft door middel van de premie, op te maken. De verzekerde heeft hier op basis van de overeenkomst met de zorgverzekeraar recht op en het verhoogt de zorgkosten niet. Verzekerden blijken vaak niet te weten wat ze vergoed krijgen, de daaromtrent door de zorgverzekeraars gegeven informatie is schaars en slecht. Via de advertentie heeft adverteerder een extra tip aan verzekerden willen geven, die door de meesten positief is ontvangen.

 

Het oordeel van de Commissie

 

Klaagster acht de bestreden advertentie in strijd met de goede smaak, in strijd met het algemeen belang en misleidend.

 

Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak als bedoeld in artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC) stelt de Commissie zich terughoudend op, gezien het subjectieve karakter van dit criterium. Met inachtneming van deze terughoudendheid is de Commissie van oordeel dat in de uiting de grenzen van hetgeen in reclame toelaatbaar moet worden geacht niet zijn overschreden. De Commissie kan begrip opbrengen voor klaagsters standpunt in deze, maar dat leidt niet tot een ander oordeel.

 

In de advertentie wordt de consument die een tandartsverzekering heeft afgesloten erop gewezen dat hij tot het einde van het jaar de tijd heeft om zijn “budget” tot aan de vergoedingenlimiet te besteden. Hoewel naar het oordeel van de Commissie aannemelijk is dat de premies van tandartsverzekeringen zullen (kunnen) stijgen indien iedere verzekerde jaarlijks de maximale vergoeding claimt, kan niet worden geoordeeld dat de uiting het Nederlandse welzijnsstelsel ondermijnt en om die reden in strijd is met het algemeen belang.

 

De Commissie acht de uiting evenmin misleidend, nu de mededeling dat de verzekerde tot het einde van het jaar de tijd heeft om zijn tandartsbudget te besteden op zich niet onjuist is.

 

Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken