De bestreden reclame-uiting
Het betreft een banner van NS International op Facebook.
Onder een afbeelding van de Brandenburger Tor staat, voor zover hier van belang:
“Berlijn vanaf 39,00 €
Voordelig met de trein naar hartje Berlijn via nsinternational.nl”.
De klacht
Er wordt in de banner geadverteerd met een prijs van € 39,- voor een reis naar Berlijn. Toen klager op de banner klikte en voor de genoemde prijs de reis probeerde te boeken, kwam hij tot de ontdekking dat het om een enkele reis gaat. Klager meent dat van een aanbieding voor een reis tenminste mag worden verwacht “dat je ook weer thuis komt”.
Het verweer
De bestreden banner maakt deel uit van een retargeting campagne van NS International. Dat houdt in dat mensen die al eerder de website van NS International hebben bezocht en naar Berlijn als bestemming hebben gekeken, daarna deze banner op Facebook te zien krijgen.
De prijs wordt in de banner vermeld als vanafprijs. Door te klikken op de banner komt men terecht op de (bij het verweer overgelegde) landingspagina. Deze pagina moet dus eerder bezocht zijn voordat de betreffende banner op Facebook wordt getoond. Op deze pagina wordt direct vermeld dat het tarief een enkele reis betreft. De door klager overgelegde homepagina is niet de pagina waarop men terecht komt als op de banner wordt geklikt. Overigens staat op de homepagina ook “* Genoemde prijzen zijn op basis van een enkele reis (…)”.
Het is overigens niet ongebruikelijk in de trein- en vliegwereld om te adverteren met prijzen voor enkele reizen. Het is bovendien toegestaan met een tarief voor een enkele reis te adverteren als voor het vermelde tarief ook daadwerkelijk een enkele reis geboekt kan worden. De bestreden reclame klopt: de reiziger kan vanaf € 39,- met de trein naar Berlijn.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie vat de klacht aldus op dat klager de bestreden banner misleidend vindt omdat daaruit volgens hem niet blijkt dat de aanbieding “Berlijn vanaf 39,00” een enkele reis betreft.
Deze klacht kan niet slagen. De Commissie acht voldoende aannemelijk geworden dat de bestreden banner op Facebook getoond wordt bij wie eerder op de website van NS International naar Berlijn als bestemming heeft gekeken. Blijkens het verweer heeft men dan de pagina bezocht die ook als landingspagina wordt bereikt door op de banner te klikken. Op deze pagina wordt als eerste informatie onder de aanbieding “Trein naar Berlijn” vermeld: “Vanaf € 39 enkele reis met Intercity Berlijn”.
De Commissie is van oordeel dat de gemiddelde consument die de banner op Facebook te zien krijgt aldus voldoende wordt geïnformeerd over het feit dat de geadverteerde vanafprijs van € 39,- geldt voor een enkele reis naar Berlijn.
Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.