De bestreden reclame-uiting
De klacht betreft een telemarketinggesprek en een door het Nationaal Consumenten Instituut aan klager gezonden e-mail waarin men wordt aangespoord om loten voor de Sponsor Bingo Loterij te kopen.
De klacht
Klager heeft de volgende bezwaren kenbaar gemaakt:
a. klager is ongevraagd en ongewenst telefonisch benaderd,
b. ongevraagd en ongewenst is hem de gewraakte e-mail toegestuurd en
c. er wordt misbruik gemaakt van het woord ”onderzoek” nu er in werkelijkheid sprake
is van het maken van reclame voor adverteerder.
Het verweer
Klager is geen deelnemer in adverteerders loterij en zijn gegevens zijn nietbekend in adverteerders deelnemersadministratie. Adverteerder heeft telefonisch noch per e-mail contact met klager gezocht. De bewuste e-mail is ook niet door adverteerder verstuurd, maar door het Nationaal Consumenten Instituut (NCI) dat voor klanten consumentenonderzoek verricht. Indien consumenten daaraan willen deelnemen, geven zij via de website van het NCI toestemming om door hen (telefonisch) benaderd te worden als ook om hun gegevens te gebruiken teneinde hen te benaderen voor commerciële doeleinden.
Voor het versturen van het onderhavige e-mailbericht heeft adverteerder Mailmedia BV ingeschakeld, die adressen heeft gekregen van het NCI. Adverteerder mag er op vertrouwen dat de op deze manier geselecteerde personen toestemming hebben gegeven om te worden benaderd. Indien klager niet meer aldus benaderd wil worden, dient hij contact op te nemen met het NCI.
Mondelinge behandeling
Namens adverteerder is de zaak nader toegelicht en zijn pleitaantekeningen
overgelegd. Daarbij wijst adverteerder er op dat in de e-mail uitdrukkelijk staat dat klager de e-mail heeft ontvangen omdat hij heeft deelgenomen aan één van de enquêtes van het NCI. Klager beklaagt zich ook niet over de inhoud van de uiting, maar over het feit dat hij ongewenst is benaderd zodat beoordeeld dient te worden of al dan niet sprake is van strijd met de Code verspreiding reclame via e-mail (Code e-mail).
Het oordeel van de Commissie
De Commissie heeft met betrekking tot de verschillende bezwaren het volgende overwogen.
Ad a en b. Het gewraakte e-mailbericht heeft klager ontvangen “From: “Nationaal
Consumenten Instituut””. Naar adverteerder onweersproken heeft gesteld, verricht het NCI onderzoek onder consumenten. Aan consumenten die daaraan willen deelnemen wordt via de website van het NCI gevraagd of zij toestemming geven om door het NCI al dan niet telefonisch benaderd te worden voor commerciële doeleinden. Gelet op het vorenstaande meent de Commissie te mogen aannemen dat klager aan het NCI toestemming heeft gegeven om hem telefonisch dan wel per e-mail te benaderen. Dit betekent dat niet kan worden geoordeeld dat klager ongewenst telefonisch is benaderd dan wel dat de onderhavige e-mail als “spam” kan worden aangemerkt.
Ad c. Nu uit de e-mail duidelijk blijkt dat klager deze heeft ontvangen van het NCI, aan wie hij, gelet op het hierboven onder ad a en b overwogene, geacht moet worden toestemming te hebben gegeven om zijn gegevens te gebruiken om hem voor commerciële doeleinden te benaderen, kan evenmin worden geoordeeld dat door het NCI misbruik wordt gemaakt van het woord “onderzoek”.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.