De klacht
Klager maakt bezwaar tegen een e-mail die hij van afzender heeft ontvangen met als onderwerp “Weer aanzetten is heel makkelijk”. In de e-mail deelt afzender aan klager mee dat zij het jammer vindt dat klager ‘Wifispots’ heeft uitgezet. Daarbij zegt afzender dat klager deze keuze ongedaan kan maken en hoe dat moet, waarna hij volgens de e-mail weer op twee miljoen plekken in Nederland gratis kan internetten via beveiligd internet. Volgens klager betreft dit bericht reclame en zendt afzender dit bericht aan hem terwijl ze weet dat hij geen ‘spam’ wil ontvangen. Ook gebruikt afzender de gegevens van klager in strijd met de ‘AVG’ omdat hij expliciet heeft vermeld dat gebruik van zijn gegevens voor ‘spam’ niet gewenst is.
Het oordeel van de voorzitter
1) Klager maakt bezwaar tegen een e-mail die hij heeft ontvangen in verband met zijn abonnement bij afzender, en dan meer in het bijzonder naar aanleiding van een keuze die hij heeft gemaakt met betrekking tot de faciliteit ‘Wifispots’ die zijn abonnement blijkbaar zonder meerprijs biedt. Het bericht strekt ertoe klager te wijzen op het feit dat hij door zijn keuze geen gebruik meer kan maken van Wifispots en dat hij deze keuze ongedaan kan maken en hoe dit dient te gebeuren. Daarbij noemt afzender de mogelijkheden waarover klager weer kan beschikken indien hij bedoelde keuze ongedaan maakt.
2) De Code e-mail strekt tot het reguleren van ongevraagde reclame via e-mail. Naar het oordeel van de voorzitter is deze code niet bedoeld om ook berichten te reguleren waarin de ontvanger slechts wordt geïnformeerd over de diensten die afzender aan hem levert binnen het geldende abonnement. De bestreden e-mail valt binnen dit kader. De e-mail gaat uitsluitend over de faciliteit ‘Wifispots’ waarvan klager binnen het geldende abonnement gebruik kan maken. Dat afzender met het onderhavige bericht klager wijst op de gevolgen van het uitzetten van de ‘Wifispots’ en hem oproept om weer gebruik te maken van deze faciliteit, maakt de bestreden e-mail niet tot een vorm van reclame, werving of verkoopbevordering waarop de Code e-mail ziet. In de contractuele relatie tussen partijen dienen dergelijke berichten toelaatbaar te worden geacht, ook indien deze enige aansporing bevatten om van een bepaalde contractuele faciliteit gebruik te maken (vgl. CBB 5 juni 2014, ECLI:NL:CBB: 2014:206). Tevens volgt uit het voorgaande dat geen sprake is van direct marketing in strijd met Verordening (EU) 2016/679.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.