De bestreden reclame-uiting
Het betreft een email die als uitnodiging in de Outlook agenda van klager is geplaatst, met als aanhef: “Geachte mevrouw Bonsen de laatste NVM cijfers over de huizenmarkt in uw regio”.
De klacht
Klager stelt, kort samengevat, dat hij nooit toestemming heeft gegeven om enige vorm van reclame van iBlue te ontvangen. De uitnodiging in de email is bovendien automatisch en zonder zijn toestemming in zijn agenda geplaatst.
Klager wijst er op dat het bericht op de systeemnaam van zijn provider is binnengekomen, hetgeen zou duiden op een oneigenlijke verzamelwijze van emailadressen voor reclame en spam.
Het verweer
Adverteerder heeft verweer gevoerd. Op het verweer zal hierna, voor zoveel nodig, worden ingegaan.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de Commissie de klacht zal afwijzen. Hij overweegt daartoe het volgende.
Adverteerder heeft toegelicht dat de eigenaresse van het onderhavige emailadres heeft aangegeven dat zij geïnformeerd wil worden over haar dienstverlening. Daarna zijn er tientallen maandelijkse nieuwsbrieven naar hetzelfde emailadres verzonden. Eén van die nieuwsbrieven bevatte de gewraakte uiting in de vorm van een herinnering voor de Outlook agenda, die alleen geactiveerd kon worden door de ontvanger zelf. Nu deze toelichting niet door klager is weersproken, is naar het oordeel van de voorzitter onvoldoende komen vast te staan dat de uiting in strijd is met enige bepaling van de Code Reclame Via Email 2012.
De bewering van klager dat hij de email heeft ontvangen op zijn systeemnaam, doet aan dit oordeel niet af. Op grond van het voorgaande kan dit niet tot het oordeel leiden dat de uiting in strijd is met de Nederlandse Reclame Code.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.