Omschrijving:Het betreft een televisiecommercial van Specsavers International voor de actie “twee voor de prijs van één” van adverteerder. In het kader van deze actie krijgt de klant het tweede montuur gratis. In de commercial is eerst een man te zien die door een opticien met een lineaal op de vingers wordt geslagen als hij zelf een bril pakt. Vervolgens komt een nette oude dame in beeld die zelf een montuur pakt. Zij wordt door de aanstormende opticien met de liniaal op haar zitvlak geslagen. De nette oude dame geeft daarop de opticien een karatetrap tegen het onderlichaam waarop de opticien door zijn knieën zakt. Vervolgens neemt de nette oude dame een houding aan die hoort bij een oosterse vechtsport. |
De klacht De televisiecommercial bevat zinloos geweld en geeft daardoor een verkeerd signaal af. De commercial is niet geschikt voor kinderen. Het is schokkend dat voor het aanbieden van producten geweld wordt gebruikt. |
Het verweer De commercial dient op grond van de eerdere uitspraken van de Commissie toelaatbaar te worden geacht. De commercial bevat niet meer geweld dan te zien is in televisieseries die op dezelfde tijdstippen worden uitgezonden. Er komen in de commercial geen kinderen voor en de commercial zal kinderen ook niet aanspreken. |
|
Het oordeel van de Commissie De Commissie is van oordeel dat het geweld in de commercial de grenzen van het toelaatbare niet te buiten gaat. Daarbij merkt de Commissie op dat de tik op de vingers die de man in de commercial krijgt onmiskenbaar absurdistisch is bedoeld. Ten aanzien van de klap die de nette oude dame op haar zitvlak krijgt geldt hetzelfde. In een doorsnee winkel vinden dergelijke gedragingen immers niet plaats. Het absurdistische karakter wordt verder onderstreept doordat het nette oude dametje na de klap op haar zitvlak de opticien vloert met een soepel uitgevoerde karatetrap tegen het onderlichaam. Deze karatetrap vormt samen met de oosterse vechthouding die de nette oude dame daarna aanneemt een onverwachte wending in de verhaallijn die door de meeste kijkers als humoristisch zal worden ervaren. Daardoor wordt het geweld in de commercial in voldoende mate gerelativeerd. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |