De bestreden reclame-uitingen
Het betreft de reclame voor “onze grootste gratis actie ooit” van Specsavers in een televisiecommercial en op de website www.specsavers.nl.
In de televisiecommercial zegt de voice-over het volgende:
“Nu bij Specsavers onze grootste gratis actie ooit. Bij aanschaf van een complete bril vanaf 79 euro ontvangt u een tweede bril helemaal gratis. In plaats daarvan kunt u nu ook profiteren van een van de andere gratis producten: gratis varifocale, of ontspiegelde, of zonnebril- of meekleurende glazen. Kom snel langs en kies uw favoriete gratis product.”
Als deze tekst wordt uitgesproken, staat het aanbod “complete bril v.a. € 79 +” met daaronder de vijf gratis opties ook in beeld.
Gedurende de commercial is onder in beeld, in kleine letters, de volgende disclaimer te zien: “Bij aanschaf van een bril vanaf € 79,-. Niet in combinatie met andere aanbiedingen. Vraag naar de voorwaarden”.
Op de website staat de actie in soortgelijke bewoordingen als die van de voice-over. Onder de vijf gratis keuzemogelijkheden staat een link naar de actievoorwaarden.
De klacht
In de televisiecommercial wordt onder in beeld in slecht leesbare lettertjes gerefereerd aan voorwaarden voor “onze grootste gratis actie ooit: complete bril voor € 79,- + gratis een tweede bril”. De actievoorwaarden staan op de website van Specsavers. In de winkel (i.c. het filiaal van Specsavers te Bergen op Zoom) blijken echter andere voorwaarden te gelden om in aanmerking te komen voor een gratis bril. Er kan slechts uit een uitermate beperkt aantal (circa 50) monturen worden gekozen en pas bij de derde (dure) glaskwaliteit. De reclame is misleidend, nu zowel in de televisiecommercial als op de website niet wordt vermeld dat de montuurkeuze voor de eerste en de gratis tweede bril sterk beperkt is en de gratis tweede bril pas bemachtigd kan worden als wordt gekozen voor heel dure glazen.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat.
De aanbieding “gratis tweede bril” houdt in dat bij aanschaf van een bril met een prijs van minimaal € 79,- gekozen kan worden voor een montuur uit dezelfde of lagere prijsklasse en hetzelfde type glazen als de eerste bril. “Gratis varifocale glazen” betekent dat men de standaard varifocale glazen ter waarde van € 69,- gratis krijgt. Kiest men in plaats van de standaard varifocale glazen voor een van de drie andere (duurdere) soorten varifocale glazen, dan wordt een korting van € 69,- op de prijs van die duurdere glazen verstrekt.
Nadere specificaties van de vijf gratis producten alsmede de nadere voorwaarden (tweede gratis bril geldt voor één persoon en actie geldt niet in combinatie met andere kortingen en/of aanbiedingen|) staan in de uiting op de website. In de televisiecommercial wordt hiernaar duidelijk verwezen door middel van de disclaimer, die de gehele duur van de commercial in beeld is. De nadere specificaties en nadere voorwaarden beperken de aanbieding niet tot een lokkertje en hoeven daarom niet met zoveel woorden in de commercial te worden genoemd, waartoe het medium bovendien te beperkt is.
Voorts is de aanbieding niet misleidend of anderszins in strijd met de Nederlandse Reclame Code (NRC) omdat het aanbod van beschikbare monturen te beperkt zou zijn.
Specsavers biedt voor mannen in totaal 462 monturen aan voor een prijs vanaf € 79,-, waarvan 101 monturen van € 79,-. Voor vrouwen worden in totaal 557 monturen vanaf € 79,-aangeboden, waarvan 107 monturen van € 79,-. Hoewel in de Specsavers winkels niet al deze monturen altijd op voorraad zijn, heeft iedere winkel – ook het door klager bezochte filiaal in Bergen op Zoom – per prijscategorie altijd een ruim assortiment op voorraad. Bovendien kan ieder montuur, indien niet voorradig, besteld worden.
Blijkens de reactie van de Specsavers winkel in Bergen op Zoom berust de klacht van klager kennelijk op een misverstand, omdat klager tijdens zijn bezoek aan de winkel de aanbieding niet heeft begrepen zoals die in de commercial en op de website is gecommuniceerd. Voor de beoordeling of de uitingen in strijd zijn met de NRC is dit misverstand echter niet relevant.
Het oordeel van de Commissie
Klager maakt bezwaar tegen de commercial en de website-uiting voor “onze grootste gratis actie ooit” van Specsavers, omdat daarin niet wordt gewezen op de volgens klager in de praktijk geldende beperking van de actie tot een klein assortiment brilmonturen en glazen in de duurdere prijsklasse.
De Commissie acht echter voldoende aannemelijk geworden dat voor de actie niet de door klager genoemde beperkingen gelden. De omvang van het assortiment brilmonturen dat volgens adverteerder beschikbaar is voor het aanbod van één van de vijf gratis opties bij aanschaf van een complete bril vanaf € 79,-, is naar het oordeel van de Commissie redelijk en kan niet worden aangemerkt als zodanig beperkt dat hiervan melding moet worden gemaakt in de uitingen. Voorts wordt in de voorwaarden op de website, waarnaar in de commercial
– in overigens kleine letters – wordt verwezen, duidelijk gemaakt voor welke glazen de actie geldt. Hieruit blijkt niet dat de actie alleen op duurdere glazen van toepassing is.
De Commissie is van oordeel dat het aanbod voldoende duidelijk in de commercial en op de website wordt gecommuniceerd. Dat klager in de winkel wellicht verkeerd over de actie is geïnformeerd dan wel deze onjuist heeft geïnterpreteerd, betekent niet dat de uitingen misleidend zijn.
Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.