De bestreden reclame-uiting
Het betreft een radiocommercial van Specsavers waarin onder meer wordt gezegd: “Specsavers audiciens is blij en trots. Want we zijn voor het tweede jaar op rij uitgeroepen tot beste audicien van Nederland. Uit de vele stemmen bij de beste winkel keten verkiezing scoorden wij het hoogst op deskundigheid, service, betrouwbaarheid en klantvriendelijkheid”.
De klacht
Adverteerder maakt reclame dat zij de beste audicien van Nederland is omdat ze een verkiezing heeft gewonnen voor grootwinkelbedrijf van het jaar. Beste grootwinkelbedrijf is echter wat anders dan beste audicien, waardoor de uiting misleidend is.
Het oordeel van de voorzitter
In de radiocommercial wordt gezegd dat adverteerder is uitgeroepen tot beste audicien van Nederland. Vervolgens wordt toegelicht bij welke verkiezing dit is gebeurd en op welke punten adverteerder het hoogst heeft gescoord, te weten deskundigheid, service, betrouwbaarheid en klantvriendelijkheid. Aldus heeft adverteerder voldoende toegelicht waarom en in welk opzicht zij zichzelf de beste audicien van Nederland noemt. De gemiddelde consument kan op basis van de radiocommercial in staat worden geacht zich een zelfstandig oordeel te vormen over de waarde die hij aan de claim ‘beste audicien’ toekent. Nu geen sprake is van misleiding, wordt beslist als volgt.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.