De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial van Specsavers waarin Wibi Soerjadi zegt dat hij ambassadeur is van Specsavers Audiciens omdat ‘gehoor’ zijn belangrijkste instrument is.
Samenvatting van de klacht
Het is ongepast om in verband met commerciële promotiedoeleinden te spreken over een ‘ambassadeur’. Ook wordt door het gebruik van deze term ten onrechte de indruk gewekt dat het gaat om reclame voor een goed doel.
Het oordeel van de voorzitter
Uit de televisiecommercial blijkt duidelijk dat het een uiting ten behoeve van een bekend commercieel bedrijf (Specsavers) betreft in plaats van reclame voor een goed doel. De gemiddelde consument zal over de aard van de uiting niet in verwarring raken doordat Wibi Soerjadi zegt dat hij ambassadeur van Specsavers is. Dat men bezwaar kan hebben tegen het gebruik van het woord ‘ambassadeur’ indien het om een commercieel bedrijf gaat, brengt niet mee dat de reclame-uiting als zodanig in strijd met de Nederlandse Reclame Code is. De voorzitter beslist daarom als volgt
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.