a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2020/00557

Datum:

14-12-2020

Uitspraak:

VAF (=voorzittersafwijzing)

Product/dienst:

Gezondheid

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Radio

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een radiocommercial van Specsavers waarin wordt gezegd: “Bij Specsavers Audiciens vergoedt uw zorgverzekeraar 75% van uw hoortoestellen. En tot en met 31 oktober betaalt Specsavers de rest. En dat geldt nu ook voor onze nieuwste hoortoestellen, die uw audicien op afstand voor u kan bijstellen. Kijk op onze website.”

 

Samenvatting van de klacht

Adverteerder maakt al jaren reclame met de actie ‘nul eigen risico op hoortoestellen’, waarbij een fictieve einddatum wordt genoemd waarmee steeds geschoven lijkt te worden.

 

Samenvatting van het verweer

De veronderstelling van klager dat dezelfde actie al jaren doorlopend geldt en de einddatum fictief is, is onjuist. Ieder kalenderjaar bekijkt adverteerder opnieuw welke actie wordt Ingezet en voor hoe lang. Hierbij spelen diverse factoren een rol, zoals de wijzigingen in het vergoedingssysteem van de basiszorgverzekering, sales- en volumeniveau, de concurrentiepositie, klantenbehoefte en financiële performance. Indien wordt besloten om een actie-aanbieding te doen, is dat altijd voor een bepaalde periode en niet voor een geheel jaar. Tijdens de actie besluit adverteerder of deze wordt verlengd. Ook dit besluit hangt af van vele factoren. Het komt voor dat een actie niet wordt verlengd. Zo is verleden jaar de aanbieding ‘Specsavers vergoedt uw eigen bijdrage voor 2 hoortoestellen’ waarin de einddatum van 31 oktober 2019 werd genoemd, ook op die datum geëindigd. In 2018 liep de aanbieding ‘Specsavers vergoedt uw eigen bijdrage voor 2 hoortoestellen’ van januari tot en met april 2018 en ook die actie is niet verlengd.

 

Het oordeel van de voorzitter

De klacht komt in essentie erop neer dat geen sprake is van een reële actie omdat deze elke keer wordt herhaald en sprake is van een fictieve einddatum. Deze klacht kan niet slagen. Aangenomen moet weliswaar worden dat adverteerder de onderhavige of soortgelijke acties regelmatig herhaalt en verlengt, maar van een doorlopende actie is niet gebleken. Adverteerder heeft ook voldoende aannemelijk gemaakt dat zij aan de hand van diverse factoren bepaalt welke aanbieding zal worden gedaan en voor welke periode, alsmede of de actieperiode wordt verlengd. Op grond van het voorgaande moet het ervoor worden gehouden dat sprake is van een reële actie waarbij de consument gedurende een bepaalde periode een extra voordeel krijgt indien hij van de actie gebruik maakt, waarbij de actie eindigt op het aangekondigde moment of na verlenging daarvan. Nu de klacht op grond van het voorgaande niet kan slagen, beslist de voorzitter als volgt.

 

De beslissing van de voorzitter

Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken