De bestreden reclame-uiting
Het betreft de televisiecommercial waarin het volgende wordt gezegd:
“Kijken kost niets.
Nu bij Specsavers.
Gratis product naar keuze bij een montuur vanaf 99 euro, bijvoorbeeld een tweede bril gratis of gratis standaard varifocale glazen.
Gratis product naar keuze, nu bij Specsavers”.
Verschillende van deze tekstgedeelten verschijnen daarbij in beeld.
De klacht
Klager stelt te hebben ervaren dat het met een standaard varifocale bril van adverteerder niet mogelijk is om te zien vanwege de slechte kwaliteit daarvan. Voor de prijzen die adverteerder hanteert, is het ook niet mogelijk een goed product te leveren. Met bijbetaling kan een duurder product worden aangeschaft, maar ook dat voldoet niet aan wat van een bril mag worden verwacht, namelijk dat men er goed mee kan zien. Helaas wordt weer geen garantie gegeven. Gelet hierop acht klager de uiting misleidend.
Het verweer
Adverteerder laat weten dat men uit verschillende producten kan kiezen, waaronder Universal Pentax varifocale glazen ter waarde van € 79,-. Deze glazen zitten in de collectie en worden wereldwijd verkocht. Men kan in totaal uit vier typen varifocale glazen kiezen en het verschil tussen de glazen en de daarbij behorende hogere prijs is dat er minder vertekening zal zijn tussen het verte- en het leesgedeelte. Kiest men een duurder type varifocaal glas dan krijgt men daarop een korting van € 79,-. Adverteerder geeft op varifocale glazen een tevredenheidsgarantie van 30 dagen, binnen welke periode de glazen kosteloos kunnen worden omgeruild, met bijbetaling van het prijsverschil. Daarnaast is er een productgarantie van één jaar.
Het oordeel van de voorzitter
De voorzitter is van oordeel dat de Commissie de klacht zal afwijzen. Hij overweegt daartoe het volgende.
Klager beklaagt zich over de kwaliteit van de standaard varifocale glazen die men gratis krijgt bij aanschaf van een montuur vanaf € 99,-, in die zin dat deze glazen niet aan zijn verwachting voldoen. Dit kan evenwel niet tot het oordeel leiden dat de uiting misleidend is. Waar adverteerder voorts stelt een tevredenheidsgarantie en een productgarantie te geven, acht de voorzitter de klacht ongegrond.
De beslissing van de voorzitter
Gelet op het bovenstaande wijst de voorzitter de klacht af.