a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2012/00837

Datum:

01-11-2012

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Misl. Voornaamste kenmerken product

Medium:

Buitenreclame

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een billboard/abri poster voor “onbeperkt alles™” van T-Mobile.

Op het billboard staat onder meer:

         “  onbeperkt

            alles™

            internet, bellen & sms*”

De asterisk verwijst naar de volgende tekst onderaan de uiting:

“Na het overschrijden van je maandelijkse datategoed wordt de snelheid teruggebracht naar 64 kb/s. Bellen en sms’en naar nationale nummers, met uitzondering van betaalde nummers en diensten. Kijk voor meer informatie over de T-Mobile Onbeperkt Voordeel bundels op

t-mobile.nl.”

 

De klacht

 

Voor wat betreft het mobiele internet is de aanduiding “onbeperkt alles” misleidend. Uit de (zeer) kleine letters onderaan de uiting blijkt namelijk dat de internetsnelheid wordt teruggeschroefd naar 64 kb/s als het maandelijks datategoed is verbruikt. De snelheidsverlaging is zodanig dat het datagebruik door de consument als (zeer) beperkt kan worden ervaren.

 

Het verweer

 

Het verweer wordt als volgt samengevat.

 

Met de slogan “Onbeperkt Alles” wordt de aandacht gevestigd op de sinds september 2012 door T-Mobile geboden combinatie van voordeelbundels, waarmee consumenten voor een vast bedrag per maand onbeperkt kunnen blijven bellen, sms’en en internetten.

De abri poster betreft een teaser reclame, waarmee de interesse van de consument wordt gewekt. De gemiddelde consument zal na het lezen van de uiting begrijpen dat niet “alles” onbeperkt is en zal de lichte overdrijving ervan doorzien. Bovendien wordt de consument door de groot afgedrukte asterisk gewezen op het bestaan van ‘kleine lettertjes’ en wordt hij in de – goed leesbare – disclaimer uitdrukkelijk gewezen op de ‘speedstepdown’ bij de Onbeperkt Internet Voordeelbundel voor mobiel internet. In het bestelproces op de website

t-mobile.nl wordt vervolgens duidelijke informatie verstrekt over de snelheidsverlaging en de gevolgen voor de gebruiksmogelijkheden van mobiel internet. 90% van de internetgebruiksmogelijkheden blijft bij de snelheidsverlaging bestaan, alleen streamen en het uploaden van foto’s is minder goed mogelijk. In de uiting wordt geen onbeperkt hoge internetsnelheid gegarandeerd.

T-Mobile voldoet aan eerdere uitspraken van de Commissie, waarin aan het gebruik van de term “onbeperkt” de voorwaarde is gesteld dat de beperkingen voldoende moeten zijn toegelicht.

 

De mondelinge behandeling

 

Het standpunt van T-Mobile is gehandhaafd en nader toegelicht, waarbij is benadrukt dat sprake is van een teaser reclame en geen uitnodiging tot aankoop, zodat het verstrekken van essentiële informatie niet nodig is. Deze informatie wordt de consument wel verstrekt als hij, door de abri reclame ‘gelokt’, de website of een winkel van T-Mobile bezoekt.

 

Het oordeel van de Commissie

 

In de onderhavige billboard/abri reclame wordt de aandacht gevestigd op “onbeperkt alles™

internet, bellen & sms” van T-Mobile. Met de absolute claim “onbeperkt alles” wordt naar het oordeel van de Commissie de indruk gewekt dat het aangeboden product op het gebied van bellen, sms en internet geen beperkingen kent. Het is echter komen vast te staan dat – voor zover in deze zaak van belang – het aangeboden “onbeperkt internet” niet zonder beperkingen is. Er blijkt immers bij overschrijding van het maandelijkse datategoed een verlaging van de internetsnelheid te worden toegepast die – naar T-Mobile niet heeft weersproken – feitelijk tot gevolg heeft dat verschillende mobiele internetdiensten- waaronder diensten die naar hedendaagse maatstaven geacht kunnen worden te behoren tot normaal (mobiel) internetgebruik, zoals YouTube – niet meer (goed) functioneren. Dit is een belangrijke beperking waarop de gemiddelde consument op basis van de aanduiding “onbeperkt alles” niet bedacht zal zijn.

 

Achter de slogan “onbeperkt alles™, internet, bellen & sms” staat weliswaar een goed zichtbare asterisk, maar uit de enkele aanwezigheid van de asterisk hoeft de gemiddelde consument niet af te leiden dat er sprake is van een beperking van de claim “onbeperkt alles”.

De asterisk verwijst (onder meer) naar de in kleine letters onderaan de uiting staande mededeling “Na het overschrijden van je maandelijkse datategoed wordt de snelheid teruggebracht naar 64 kb/s”. De gemiddelde consument zal uit deze mededeling niet begrijpen dat het terugbrengen van de snelheid een beperking van de internetmogelijkheden inhoudt, in die zin dat sommige diensten feitelijk onbruikbaar worden.

 

Gelet op het voorgaande is de Commissie van oordeel dat de  claim “onbeperkt alles” te absoluut is. Aan dit oordeel doet niet af dat de billboard/abri reclame geen uitnodiging tot aankoop maar (als) een teaser reclame (bedoeld) is. Dat met de uiting wordt geprobeerd de nieuwsgierigheid van de consument te prikkelen, neemt niet weg dat de in de uiting gedane mededelingen en verstrekte informatie juist en voldoende duidelijk moeten zijn en de gemiddelde consument niet op het verkeerde been mogen zetten. De misleiding die het gevolg is van het voorgaande, wordt niet weggenomen door de informatie op de website. De billboard/abri reclame is een zelfstandige uiting en dient ook los van de website aan de eisen van de NRC te voldoen.

 

Gelet op het voorgaande acht de Commissie de bestreden uiting voor de gemiddelde consument onduidelijk ten aanzien van de voornaamste kenmerken van het aangeboden product als bedoeld in de aanhef en onder b van artikel 8.2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de Commissie voorts van oordeel is dat de gemiddelde consument door de uiting ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

Gelet op het vorenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken