De bestreden reclame-uiting
Het betreft een reclamebord naast de ingang van de Jumbo Amersfoort Vathorst.
Daarop staat onder meer:
“De goedkoopste
in de buurt dankzij
de laagsteprijs-
garantie.”
en, in kleinere letters:
“Vraag binnen naar de spelregels of kijk op www.jumbo.com/laagsteprijsgarantie”.
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
Normaal doet klager boodschappen bij een filiaal van Lidl, gelegen 96 meter tegenover een filiaal van Jumbo, maar gelet op de bestreden uiting en aanbiedingen op de website van Jumbo heeft klager de kassabon van Lidl vergeleken met de prijzen van Jumbo.
Het blijkt dat de prijzen bij Jumbo vrijwel altijd (veel) hoger zijn, aldus klager.
Ter onderbouwing van zijn klacht noemt klager een aantal voorbeelden van producten die volgens hem bij Jumbo duurder zijn, waaronder Schwarzwalder Schinken, Gouda jong-belegen kaas, trostomaten, ijsbergsla en uien. In dit verband legt hij over: een kassabon van Lidl, foto’s van diverse producten en bijbehorende prijskaartjes in de winkel (van Jumbo) en screenshots van de website van Jumbo.
De spelregels bij de laagsteprijsgarantie heeft klager op de website niet kunnen vinden. In de winkel verklaarde de manager dat deze garantie voor vergelijkbare producten gold.
Dat vindt klager echter een dubieuze stelling, omdat de kenmerken van de te vergelijken producten niet bekend gemaakt zijn, aldus klager.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat.
Jumbo werkt met de “7 zekerheden” waarvan de eerste zekerheid luidt: “Euro’s goedkoper”.
Jumbo doet er alles aan om de goedkoopste supermarkt in de desbetreffende vestigingsplaats te zijn. Om dit te bereiken heeft Jumbo een team van prijsmeters in dienst die elke dag prijzen meten van duizenden producten bij concurrerende supermarkten. Indien blijkt dat de vaste prijs van exact hetzelfde product bij een andere supermarkt lager is, dan wordt de prijs van dit product door Jumbo aangepast naar het lagere prijsniveau van de concurrent. Daarbij verstrekt Jumbo aan haar klanten de “Laagsteprijsgarantie”. Deze houdt in dat als een klant exact hetzelfde product vindt dat op het moment van melding in een andere supermarkt in dezelfde vestigingsplaats voor een lagere vaste prijs wordt aangeboden, deze klant dit product van Jumbo gratis ontvangt. De prijs van dat product wordt vervolgens zo snel mogelijk aangepast.
Op het bestreden bord staat: “De goedkoopste in de buurt dankzij de laagsteprijsgarantie”. Daaronder staat in kleinere letters: “Vraag binnen naar de spelregels of kijk op www.jumbo.com/laagsteprijsgarantie.”
Onder meer op de website van Jumbo zijn de spelregels van de Laagsteprijsgarantie te lezen. In die spelregels, die in het verweer zijn opgenomen, staat onder meer:
Hoe werkt de laagsteprijsgarantie?
? Het moet gaan om exact hetzelfde product (o.a. merk, verpakking, inhoud en smaak).
(..)”.
In dit geval draait het om de kwalificatie ‘exact hetzelfde product’. Het moet onder andere gaan om hetzelfde merk, dezelfde inhoud, dezelfde verpakking en dezelfde smaak, aldus adverteerder. In het geval van klager is in ieder geval niet voldaan aan “hetzelfde merk”. Daardoor geldt de Laagsteprijsgarantie niet. Klager noemt een enkel huismerk van Jumbo, maar aangezien dit Jumbo-huismerk niet bij Lidl wordt verkocht, gaat het niet om hetzelfde merk. Klager zou alleen een succesvol beroep kunnen doen op de Laagsteprijsgarantie indien hij bij Lidl hetzelfde (A-)merkproduct had gekocht, dat ook voldoet aan de andere eisen.
Klager is over het bovenstaande juist geïnformeerd door de manager. Verder zijn de spelregels gemakkelijk te vinden op de website van Jumbo.
Tenslotte verwijst Jumbo naar de beslissing van de Commissie in dossier 2017/00553, die als bijlage wordt overgelegd. In de desbetreffende, vergelijkbare situatie concludeerde de Commissie dat Jumbo de Laagsteprijsgarantie juist heeft toegepast en dat er geen sprake is van misleidende reclame, aldus Jumbo.
Het oordeel van de Commissie
De klacht komt erop neer dat klager de bestreden uiting misleidend vindt, omdat volgens hem de prijzen bij Jumbo vrijwel altijd (veel) hoger zijn dan bij Lidl. Klager heeft dit standpunt onderbouwd aan de hand van een kassabon van 2 mei 2019 betreffende boodschappen bij Lidl en foto’s van diverse producten en bijbehorende prijskaartjes in de winkel van Jumbo en screenshots van de website van Jumbo. De Commissie oordeelt hierover als volgt.
In de bestreden uiting wordt de aanduiding “De goedkoopste in de buurt” toegelicht in die zin dat de betreffende Jumbo “de goedkoopste” is “dankzij de laagsteprijsgarantie.” Onderaan de uiting staat: “Vraag binnen naar de spelregels of kijk op www.jumbo.com/laagsteprijsgarantie”, hetgeen erop duidt dat er spelregels gelden voor laagsteprijsgarantie en dat men zich nader kan informeren over die garantie via de website van Jumbo. Adverteerder heeft voldoende aannemelijk gemaakt dat voornoemde spelregels te vinden zijn op haar website en dat één van die spelregels luidt:
“? Het moet gaan om exact hetzelfde product (o.a. merk, verpakking, inhoud en smaak)”.
Klager heeft boodschappen gedaan bij Lidl en de desbetreffende kassabon overgelegd. Het betreft onder meer “Gouda jong beleg. stuk”, “Schwarzwälder schinken”, Pure chocolade 74%”, Uien geel”, “Witte peper”, Paprika mix”, “Trostomaten”, “IJsbergsla” en “Sperziebonen”.
De op de kassabon vermelde prijzen heeft hij vergeleken met de prijzen van de volgende producten bij Jumbo:
“Goudse kaas jong belegen”, “Jumbo Schwarzwalder”, “Swiss 72% Cacao Noir”, “Gele Uien” met als “Land van oorsprong: Nieuw-Zeeland”, “Peper wit” van het merk “Jumbo”, “Paprikamix”, “Trostomaten met als “land van oorsprong: Nederland”, “IJsbergsla” met als “Oorsprong: Spanje” en “Sperziebonen”.
Weliswaar heeft klager aannemelijk gemaakt dat de prijzen van bovenbedoelde producten bij Lidl (hierna: de Lidl producten) lager zijn dan de door hem genoemde, vergelijkbare producten bij Jumbo (hierna: de Jumbo producten), maar dat betekent niet dat de bestreden uiting misleidend is. Daarvoor is van belang dat de gemiddelde consument zal begrijpen dat een ‘laagsteprijsgarantie’ in beginsel geldt voor dezelfde producten. Deze voor de hand liggende beperking heeft Jumbo in haar spelregels op de website opgenomen. In het licht hiervan en gegeven het feit dat niet is komen vast te staan dat het bij één of meer van de Lidl producten gaat om “exact hetzelfde product (o.a. merk, verpakking, inhoud en smaak)” als bij één of meer van de Jumbo producten, gaat een beroep op de laagsteprijsgarantie in dit geval niet op en wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.