a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

detailhandel (supermarkt etc.)

Dossiernr:

2013/00095

Datum:

12-03-2013

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

detailhandel (supermarkt etc.)

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een televisiecommercial waarin, door een voice-over en door verschillende, afwisselend in beeld verschijnende personen, het volgende wordt gezegd:

 

“Dag, sjouwen met aanbiedingen. Dag, meer kopen dan je nodig hebt. Dag dure, dagelijkse boodschappen. Dag, oude supermarkt.”

 

“Hallo Jumbo!”

“Hallo, elke dag de laagste prijs.”

 

“Ja, en dat dag in dag uit.”

 

“En alles met de laagste prijsgarantie.”

 

“Op al onze 32.000 producten. Hallo, altijd de laagste prijs.”

 

“Hallo Jumbo!”

 

In beeld verschijnt de tekst:

“Hallo Jumbo

Altijd de goedkoopste bij u in de buurt!”

En

“kijk voor de spelregels op jumbosupermarkten.nl”.

 

Aan het eind van de commercial zegt de voice-over:

“En vindt u het ergens toch blijvend goedkoper, dan passen wij de prijs aan en krijgt u het gratis”.

 

De klacht

 

In de reclame wordt gezegd: “Dag, sjouwen met aanbiedingen”.

 

In de voorwaarde van de laagste prijsgarantie staat echter dat aanbiedingen van andere winkels niet gelden.

 

In de reclame wordt naar de mening van klager ten onrechte de indruk gewekt dat de producten van Jumbo ook altijd goedkoper zijn dan de aanbiedingen van andere supermarkten.

 

Het verweer

 

Het verweer luidt – samengevat en voor zover van belang voor deze beslissing – als volgt.

 

In de commercial wordt een aantal voorbeelden gegeven van de nadelen van het ‘nalopen’ van aanbiedingen. Met de reclame-uiting wil adverteerder duidelijk maken dat men beter kan kiezen voor de vaste lage prijzen van Jumbo.

 

Dat geenszins de bedoeling is om te suggereren dat de producten van adverteerder altijd goedkoper zijn dan de aanbiedingen van andere aanbieders, volgt bovendien uit het feit dat in de commercial letterlijk wordt uitgelegd wat de laagsteprijsgarantie inhoudt, te weten door middel van de zin: “En vindt u het ergens toch blijvend goedkoper? Dan passen wij de prijs aan en krijgt u het gratis”.

 

Gelet op het voorgaande dient naar de mening van adverteerder de klacht ongegrond te worden verklaard.

 

Het oordeel van de Commissie

 

De commercial, waarin de aandacht wordt gevestigd op de laagsteprijsgarantie van Jumbo, vangt aan met onder meer de zinsneden: “Dag sjouwen met aanbiedingen” en “Dag oude supermarkt”. Gelet op deze mededelingen en gelet op de context van de reclame wordt naar het oordeel van de Commissie de indruk gewekt dat men niet elders naar aanbiedingen hoeft te zoeken omdat Jumbo, vanwege haar laagsteprijsgarantie, toch goedkoper is.

 

Gebleken is echter dat de laagsteprijsgarantie niet geldt ten aanzien van de aanbiedingen van andere supermarkten. Dit op zich is een voorwaarde waarop de consument in dit kader bedacht kan zijn, maar door de genoemde verwijzingen naar de aanbiedingen van de concurrent wordt hij naar het oordeel van de Commissie op het verkeerde been gezet.

 

Deze indruk wordt, bezien in het licht van de gehele reclame-uiting, onvoldoende weggenomen door de enkele vermelding aan het eind van de commercial, dat de prijs wordt aangepast indien men het product ergens ‘blijvend’ goedkoper vindt.  

 

Gelet op het voorgaande gaat naar het oordeel van de Commissie de commercial gepaard met voor de gemiddelde consument onduidelijke dan wel dubbelzinnige informatie als bedoeld in ar­tikel 8.2 aanhef van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

 

Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Op grond van het voorgaande is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het be­paal­de in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze recla­me te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken