De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting op www.dacia-actie.nl. Deze bevat het aanbod van een Sandero Stepway Laureate TCe 90. Als prijs is vermeld:
“Normaal € 17.190,-
NU € 14.990,-”.
Onderaan de uiting staat onder meer:
“Acties zijn geldig van 31-01-2013 tot en met 28-02-2013”.
De klacht
De klacht kan als volgt worden samengevat.
Gesuggereerd wordt dat er tijdelijk een korting van € 2.200,- geldt. De prijs van
€ 14.990,- is echter de catalogusprijs.Er is dus geen sprake van een korting. Klager vindt de uiting misleidend.
Het verweer
Adverteerder heeft onder meer het volgende meegedeeld.
De vermelding “Normaal € 17.190,- NU € 14.990,-” is inderdaad niet juist. Het prijsverschil tussen deze bedragen zijn de kosten van de extra opties die het uitrustingsniveau Laureate meebrengt ten opzichte van het uitrustingsniveau
Ambiance. Alleen de prijs van € 14.990,- had moeten worden vermeld te samen met het volgende rekenvoorbeeld:
Waarde extra uitrusting t.o.v. Ambiance € 2.200,-
U betaalt € 1.000,-
Uw klantvoordeel € 1.200,-.
Van misleidende reclame is geen sprake. Binnen de hele website www.Dacia-actie.nl zijn alle modellen weergegeven met de juiste vanaf prijzen. Slechts één subpagina, waarop de klacht is gericht, bevat een onjuistheid. Adverteerder zal de site op dit punt corrigeren.
Het oordeel van de Commissie
Naar de Commissie begrijpt uit het verweer is de vermelding van de prijs “Normaal
€ 17.190,-“ in de bestreden uiting niet juist en had als prijs dienen te worden vermeld:
€ 14.990,-, voorzien van een rekenvoorbeeld. Gelet hierop gaat de uiting gepaard met onjuiste informatie ten aanzien van het bestaan van een specifiek prijsvoordeel als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder, voor zover nog nodig, aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.