a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Huishouden en inrichting

Status:

Dossiernr:

2018/00786

Datum:

17-12-2018

Uitspraak:

VT (=voorzitterstoewijzing)

Product/dienst:

Huishouden en inrichting

Motivatie:

Misleiding Prijs(vermelding)

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft de website www.eccellente.nl voor zover hierop de “AquaClean Waterfilter” wordt aangeboden. In de uiting staat onder meer:

“Prijsverhoging als gevolg van zeer dure inkoop.

De fabriek van Philips heeft productieproblemen waardoor het Aquaclean waterfilter tot eind 2018 niet geproduceerd kan worden. Onze vaste inkoopkanalen kunnen dit filter niet meer leveren. We hebben het elders duurder ingekocht waardoor we in ieder geval nog aan onze klanten kunnen leveren. Het gevolg is dat de prijs aardig is gestegen helaas. De huidige voorraad is beperkt, OP=OP.”

Hieronder staat”

“€25,-“

Onder het bedrag staat een vierkant blok met daarin een bestelknop “In winkelwagen”. Onder de knop staat:

“(…)

> Kopen zonder zorgen! Beste getest en met laagsteprijsgarantie!”

Het laatste woord (“laagsteprijsgarantie”) is blauwgekleurd.

 

De klacht

De klacht wordt als volgt samengevat. Klager maakt bezwaar tegen de uiting omdat hij in het verleden regelmatig een “Philips Aqua Filter” kocht voor een bedrag van €25,- voor twee stuks. Klager heeft zonder verder goed te vergelijken de “Aqua Filter” bij adverteerder gekocht omdat er “laagste prijsgarantie” in de uiting staat. Klager was erg verbaasd toen hij maar één “Aqua Filter” voor €25,- ontving. Het product is volgens klager ergens anders te koop voor €14,-. Klager vindt het misleidend.

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat. Als gevolg van productieproblemen bij Philips heeft het product een flinke prijsstijging doorgemaakt. Om die reden kan adverteerder het product niet voor de voorgaande prijs aanbieden gezien het feit dat de inkoopprijs fors is gestegen.

Volgens adverteerder valt het betreffende product daarnaast niet onder de laagsteprijsgarantie. De tekst onder de winkelwagenknop geeft inderdaad aan “kopen zonder zorgen! Beste getest en met laagsteprijsgarantie!”. Dit wil volgens adverteerder niet zeggen dat het product onder de garantie valt. Het geeft enkel aan dat de garantie bestaat. Door op “laagsteprijsgarantie” te klikken kunnen de voorwaarden worden geraadpleegd. Adverteerder heeft een kopie van die voorwaarden overgelegd. Hierin staat onder meer “Voor bepaalde artikelen hebben we zelfs een LAAGSTE PRIJSGARANTIE, te herkennen aan het logo.”

 

Het oordeel van de voorzitter

1) In de uiting wordt een “AquaClean Waterfilter” aangeboden. Onder de bestelknop staat “(…)laagsteprijsgarantie”. Klager heeft deze mededeling zo opgevat dat voor het product een laagsteprijsgarantie geldt. Volgens adverteerder wordt door middel van een link doorverwezen naar de voorwaarden van de laagsteprijsgarantie. Uit de voorwaarden blijkt dat de garantie op artikelen geldt waarbij een specifiek logo staat. 

2) De uiting wekt door de mededeling “Kopen zonder zorgen! Beste getest en met laagsteprijsgarantie!” onderaan de uiting onmiskenbaar de indruk dat de laagsteprijsgarantie van toepassing is op de “AquaClean Waterfilter”. In werkelijkheid bleek dit niet zo te zijn omdat het product niet voldeed aan de voorwaarden die voor de garantie gelden, meer specifiek omdat het “laagsteprijsgarantie-logo” niet bij het product stond afgebeeld. Naar het oordeel van de voorzitter zal de gemiddelde consument verwachten dat er voorwaarden van toepassing zijn op de garantie. Naar het oordeel van de voorzitter zal de gemiddelde consument echter niet verwachten dat bij een product waarbij “(…)laagsteprijsgarantie” staat, de laagsteprijsgarantie niet van toepassing is. 

3) Op grond van het voorgaande is de voorzitter van oordeel dat in onderhavige uiting onjuiste informatie is verstrekt als bedoeld in artikel 8.2 aanhef van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

Om die reden wordt als volgt beslist.  

 

De beslissing van de voorzitter
 

Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Hij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken