De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting op de website www.booking.com. Daarop staat onder meer:
“Besteprijsgarantie
U betaalt de laagst mogelijke prijs die beschikbaar is op het moment van uw reservering. Gegarandeerd.
Als u toch een lagere prijs heeft gevonden voor uw reservering op een andere website, neem dan direct contact op met onze afdeling klantenservice. Wij passen onze prijs naar beneden aan, als aan de volgende voorwaarden wordt voldaan:
(…)
3. De andere aanbieding heeft dezelfde reserveringsvoorwaarden als bij Booking.com. Het gaat dus om:
Dezelfde accommodatie
Hetzelfde type kamer, appartement etc.
Dezelfde in- en uitcheckdata
Dezelfde kamervoorwaarden (zoals maaltijden, annuleringsbeleid, speciaal arrangement, etc.)
4. De reserveringsvoorwaarden van uw boeking bij ons staan (nog steeds) een kostenvrije annulering of wijziging toe.
Als we onze prijs niet naar beneden kunnen aanpassen vanwege één van deze vier voorwaarden, dan behoudt u uw huidige reservering- inclusief de annuleringsvoorwaarden.”
De klacht
Klager heeft via de website van adverteerder een hotel geboekt. Vanwege de beste prijs garantie dacht klager dat hij een goede deal had gesloten. Een week voor vertrek ontdekte klager dat de hotelkamer die hij via adverteerder had geboekt enkele honderden dollars goedkoper werd aangeboden. Ondanks de beste prijs garantie die wordt vermeld op de website van adverteerder, was het voor klager niet mogelijk een beroep te doen op deze garantie omdat niet was voldaan aan de voorwaarde dat de boeking (nog) gratis geannuleerd kon worden. Klager meent dat adverteerder vanwege het bestaan van deze specifieke voorwaarde feitelijk geen laagste prijs garantie biedt.
Het verweer
In de bestreden uiting wordt duidelijk vermeld dat de beste prijs garantie alleen geldt indien aan een aantal voorwaarden is voldaan, waaronder de voorwaarde dat de reserveringsvoorwaarden van de boeking nog steeds een kostenvrije annulering of wijziging toestaan. Nu in het geval van klager niet aan deze voorwaarde was voldaan, terwijl deze voorwaarde duidelijk in de uiting staat, is van misleiding geen sprake. Anders dan klager stelt is de beste prijs garantie geen lege huls, aldus adverteerder. Deze garantie geldt logischerwijs uitsluitend op het moment van boeken. Juist vanwege de schommeling in vraag en aanbod en het daarmee verbonden prijsbeleid van de hotels, gaat het bij de beste prijs garantie uitsluitend om de laagst mogelijke prijs die beschikbaar is op het moment van reserveren, en geldt de beste prijs garantie niet indien de consument – zoals in het onderhavige geval – een week voor vertrek een lagere aanbieding tegen komt. Indien de consument op het moment van reserveren een goedkopere aanbieding tegen dezelfde reserveringsvoorwaarden voorhanden heeft dan stelt adverteerder haar prijs naar beneden bij. Uit de reserveringsbevestiging van klager blijkt dat de hotelkamer niet kosteloos kon worden geannuleerd. Adverteerder meent dat het haar vrij staat om dit type reservering uit te sluiten van de beste prijs garantie, bovendien wordt het duidelijk vermeld in de voorwaarden, zodat van misleiding geen sprake is. Voorts heeft klager geen belang bij zijn klacht omdat hij het prijsverschil vergoed heeft gekregen.
Het oordeel van de Commissie
1. De Commissie vat de klacht aldus op dat klager de bestreden uiting misleidend acht nu slechts een succesvol beroep kan worden gedaan op de beste prijs garantie indien (tevens) is voldaan aan de voorwaarde dat de door de consument gemaakte boeking op grond van de reserveringsvoorwaarden nog kosteloos te annuleren of te wijzigen is.
2. De Commissie is van oordeel dat uit de bestreden uiting voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk blijkt dat de ‘beste prijs garantie’ slechts kan worden ingeroepen indien is voldaan aan bepaalde voorwaarden en hoe deze voorwaarden luiden. Voorts is de Commissie van oordeel dat adverteerder voldoende aannemelijk heeft gemaakt dat zij haar prijs verlaagt als een consument een accommodatie die hij via de website van adverteerder heeft geboekt, elders voor een lager bedrag kan boeken en ook overigens aan de voorwaarden van de beste prijs garantie is voldaan, waaronder de voorwaarde dat de reserveringsvoorwaarden (nog steeds) een kostenvrije annulering of wijziging toestaan. Anders dan klager stelt is de Commissie van oordeel dat deze laatstgenoemde voorwaarde er niet toe leidt dat in feite geen sprake is van een beste prijs garantie. Dat de garantie in de gegeven omstandigheden weinig oplevert en de betekenis van de beste prijs garantie beperkt is nu hierop slechts een beroep kan worden gedaan indien de reserveringsvoorwaarden van de boeking een kostenvrije annulering of wijziging toestaan, brengt niet met zich dat de uiting op zichzelf misleidend is.
3. Op grond van vorenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.