a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Reizen en toerisme

Dossiernr:

2017/00036

Datum:

21-02-2017

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Reizen en toerisme

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Direct marketing (niet digitaal)

De bestreden reclame-uitingen

1. Het betreft een geadresseerde reclamefolder, voor zover daarin staat:
“NU MET SNELLE BOEKERS VOORDELEN”

en

“LAAGSTEPRIJSGARANTIE

(incl. 100,- extra Vroegboekkorting)

GRATIS OMBOEKEN

NIET AANBETALEN”

Onderaan de uiting staat:
“MEER INFORMATIE OF BOEKEN?
TUI.nl | TUI winkels | ANVR reisbureaus |
Tui mobiele reisadviseurs | [ telefoonnummer]”.

2. Adverteerders website www.tui.nl, waar in een blauw tekstvak staat:
“Snelle Boekers Voordelen”

Tot wel 100,- extra vroegboekkorting

< >

Gratis omboeken

Niet aanbetalen”

 

De klacht

Klager vindt de uiting misleidend omdat er staat “niet aanbetalen”, maar de volledige reissom wel 42 dagen voor vertrek voldaan moet zijn.  

 

Het verweer

Het verweer wordt als volgt samengevat.

Uitgangspunt bij Tui is dat bij het maken van een boeking 15% van de reissom dient te worden betaald. Dit noemt men de aanbetaling. Als de periode tussen boeking en vertrek korter is dan 42 kalenderdagen, dan is aanbetaling niet van toepassing en dient de volledige reissom direct bij de boeking te worden voldaan. De actie “Snelle Boekers Voordelen” bevat onder andere “niet aanbetalen”. Dit houdt in dat de gebruikelijke aanbetaling van 15% niet hoeft te worden voldaan. Uiterlijk 42 kalenderdagen voor vertrek moet wel de volledige reissom zijn betaald.

Er dient onderscheid gemaakt te worden tussen het moment van de aanbetaling en het moment van betaling van de volledige reissom. Uitgangspunt daarbij is dat de volledige reissom van de pakketreis altijd 42 kalenderdagen voor vertrek moet zijn betaald (dit staat ook in artikel 4 van de algemene reisvoorwaarden van adverteerder).

 

De mondelinge behandeling

Het standpunt van adverteerder is nader toegelicht. Op deze toelichting zal worden teruggekomen in het oordeel.

 

Het oordeel van de Commissie

Kern van het geschil is de uitleg die aan de aanbieding “niet aanbetalen” moet worden gegeven.

Klager voelt zich misleid omdat hij ondanks de actie “niet aanbetalen” naar eigen zeggen toch wél moest “aanbetalen”, omdat de volledige reissom 42 kalenderdagen voor vertrek moet zijn voldaan. Naar het oordeel van de Commissie is dit niet de uitleg die de gemiddelde consument aan “niet aanbetalen” zal geven. De gemiddelde consument zal begrijpen dat de volledige reissom op enig moment voor vertrek dient te zijn voldaan.

Wanneer dit is (in het onderhavige geval moet de volledige reissom 6 weken voor vertrek zijn betaald), volgt uit de reisvoorwaarden van adverteerder. Daarbij heeft adverteerder ter zitting aannemelijk gemaakt dat dit een gebruikelijke betalingstermijn is in de reisbranche.

Op grond van het voorgaande zal de gemiddelde consument begrijpen dat de woorden “niet aanbetalen” op iets anders zien dan op het voldoen van de volledige reissom. In het onderhavige geval betekent niet aanbetalen dat de (standaard)betaling van 15% van de volledige reissom bij boeking niet hoeft te worden voldaan (wanneer langer dan 42 dagen voor vertrek wordt geboekt). De Commissie is van oordeel dat adverteerder dit voldoende duidelijk uitlegt: in de folder wordt voor “meer informatie of boeken” verwezen naar de website. Daar staat wanneer men op het blauwe tekstvak met onder andere de woorden “Niet aanbetalen” klikt, uitgelegd wat adverteerder hieronder verstaat.  

Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken