De bestreden reclame-uiting
Het betreft een uiting op de website van adverteerder www.opel.nl/apps/Configurator/KARL/Default.aspx#configurator/step2. Daarin staat een afbeelding van een auto van het merk: “Opel”, type “KARL” met daaronder de tekst:
“Uw KARL 5-deurs Selection
Start/Stop 55 kW (75pk) – Handgeschakeld”
Hiernaast staat de volgende tekst:
“U koos voor deze KARL
(…)
Consumentenprijs € 10.595,00
? Minimale inruilwaarde 75-TPT-4 € -5.771,00
Te betalen € 4.824,00
(…)”
De vermelde prijs is inclusief BTW en BPM en/of dieseltoeslag (toon excl.) en exclusief afleveringskosten”
De klacht
Klager acht de reclame-uiting misleidend. Opel geeft een mooie minimale inruilwaarde op auto’s, maar als je naar een willekeurige dealer gaat is er niet één die zelfs maar in de buurt van de beloofde minimale inruilprijs komt, aldus klager.
Het verweer
De inruilwaarde is afhankelijk van meerdere factoren, waaronder het merk, model, uitvoering, motor en bouwjaar. De inruilwaarde is een indicatie. De inruilwaarde kan altijd anders uitvallen bij de Opel Dealer, omdat er bijvoorbeeld schade aan de inruilauto is gekoppeld. De berekening geschiedt door middel van een inzicht; een beschouwing die in de werkelijkheid anders kan uitvallen. Op Opel.nl zijn duidelijke voorwaarden gesteld. In deze voorwaarden staat onder andere dat de klant wordt aangeraden om voor actuele informatie contact op te nemen met een Opel Dealer. Tevens is aangegeven dat er geen rechten kunnen worden ontleend aan de uitspraken en voorstellingen op Opel.nl. De voorwaarden zijn eenvoudig te vinden onderaan de website onder het kopje ‘voorwaarden’. Voor de duidelijkheid is er ook een korte weergave onderaan de pagina geplaatst. Naast algemene voorwaarden hanteert adverteerder ook ‘verkoopvoorwaarden’. Deze zijn ook eenvoudig toegankelijk en hierin wordt aangegeven dat alle genoemde prijzen vrijblijvende adviesprijzen zijn. Buiten het duidelijk vermelden van de voorwaarden op de website van adverteerder, worden potentiële klanten ook verwezen naar de Opel Dealer. Van misleiding is geen sprake.
Het oordeel van de Commissie
Klager acht de reclame-uiting misleidend omdat hierin, naar zijn mening, de indruk wordt gewekt dat hij van adverteerder een minimale inruilwaarde voor zijn huidige auto ontvangt van € 5.771,00, terwijl dit niet zo blijkt te zijn.
In de reclame-uiting doet adverteerder de consument op basis van het kenteken van zijn huidige auto een aanbod, waarbij adverteerder in de uiting vermeldt dat de weergegeven inruilwaarde een minimale inruilwaarde betreft. In het geval van klager was als minimale inruilwaarde voor zijn huidige auto in de uiting vermeld: “€ 5.771,00”. In werkelijkheid blijkt deze inruilwaarde echter slechts een indicatie te betreffen en wordt de werkelijke inruilwaarde bepaald aan de hand van meerdere factoren, zoals merk, model, uitvoering, motor en bouwjaar. De Commissie is van oordeel dat dit essentiële informatie betreft die voldoende duidelijk uit de uiting zelf had moeten blijken, hetgeen niet het geval is. Het argument van adverteerder dat deze essentiële informatie uit de voorwaarden zou blijken maakt het oordeel van de Commissie dan ook niet anders.
Blijkens het voorgaande heeft adverteerder, vanwege het niet verstrekken van essentiële informatie, reclame gemaakt in strijd met het bepaalde onder c van artikel 8.3 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen. Om die reden zijn de uitingen misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.