De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial waarin onder andere reclame wordt gemaakt voor een elektrische step.
De voice-over zegt:
“Nu bij koopjedeal.nl een splinternieuwe elektrische fiets voor slechts 899 euro of deze handige elektrische step voor 199 euro.”
Tijdens het onderdeel van de uiting dat ziet op de elektrische step is — als geschreven tekst — in beeld te zien:
“Elektrische step
€ 399 € 199,-
-67% korting!
Inklapbaar, makkelijk te vervoeren
Zeer veilig in gebruik
Max 20Km/h.”
Samenvatting van de klacht
Klager maakt bezwaar tegen het feit er reclame wordt gemaakt voor elektrische stepjes met een snelheid tot 20 kilometer per uur. Elektrische steps zijn niet toegestaan op de openbare weg. Vrijwel alle elektrische steps die je op straat ziet zijn in Nederland verboden op de openbare weg. Slechts door de RDW als bijzondere bromfiets goedgekeurde ‘steps’ mogen op de openbare weg rijden.
Adverteerder geeft ten onrechte niet aan dat elektrische steps op de openbare weg verboden zijn en ontloopt haar verantwoordelijkheid door op de website onvolledige informatie te geven.
Bij gebruik van een elektrische step loopt de gebruiker risico’s en de step kan in beslag worden genomen. Daarnaast kan de gebruiker een boete krijgen en mocht de gebruiker bij een ongeval betrokken raken dan kan dit financiële consequenties hebben, omdat de gebruiker onverzekerd is. Elektrische steps zijn in verband met de slechte remmen een gevaar op de weg, zeker wanneer kinderen hiervan gebruik maken.
Zonder goedkeuring van de RDW moet een elektrische step verkocht worden met een uitdrukkelijke disclaimer.
Samenvatting van het verweer
Adverteerder merkt op dat de wetgeving over elektrische steps nog erg onduidelijk is en dat nergens staat dat elektrische steps verboden zijn. Op de website vermeldt adverteerder dan ook onder andere het volgende: “Controleer lokale wetten met betrekking tot hoe en waar dit product gebruikt mag worden.”
Met deze mededeling worden klanten geïnformeerd over het feit dat zij zelf moeten nagaan of het wettelijk is toegestaan de step in de betreffende omgeving te gebruiken.
Desgevraagd is aangegeven dat in de bestreden televisie-commercial de step “Denver SEL-65220 – Elektrische step voor kinderen en volwassenen – 6,5” te zien is.
Het oordeel van de voorzitter
De klacht luidt dat de uiting doet voorkomen dat de bewuste elektrische step op de openbare weg mag worden gebruikt. Dit is volgens klager niet zo en daarom is de uiting misleidend. Deze klacht slaagt.
In de bestreden uiting staat dat de maximale snelheid van de step 20 km/u is. Die snelheid suggereert dat men ermee op de openbare weg kan rijden, terwijl dit niet is toegestaan. Klager heeft gemotiveerd gesteld dat de step in de bestreden uiting niet voorzien is van een RWD-goedkeuring.
Adverteerder heeft dit niet betwist, waardoor uitgegaan wordt van de juistheid van de stelling van klager.
Nu in de bestreden reclame uiting, zoals die op televisie was te zien, niets wordt vermeld over het feit dat de step niet is toegestaan op de openbare weg, is sprake van het verborgen houden van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Dat verweerder op de website vermeldt “Controleer lokale wetten met betrekking tot hoe en waar dit product gebruikt mag worden” maakt het voorgaande niet anders. In de bestreden reclame uiting ontbreekt deze disclaimer en daarbij volgt niet uit de disclaimer dat de step in Nederland op de openbare weg verboden is.
Omdat de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande is de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC. De voorzitter beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.