a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Voeding en drank

Dossiernr:

2015/00522/I

Datum:

09-07-2015

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Voeding en drank

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Drukpers/tijdschriften

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een advertentie van Jumbo Brinkman Heerde in “Nieuws- en advertentieblad Schaapskooi” van 31 maart 2015. In de advertentie staat “Jumbo’s Laagste Prijs Garantie” en daarboven staat de tekst: “Laagste prijs garantie… Ook op onze Slijterij”.

 

De klacht

 

De klacht wordt als volgt samengevat.

 

Jumbo hanteert de laagsteprijsgarantie. Dit houdt in – volgens reclame-uitingen van Jumbo – dat als een klant van Jumbo ergens een product voor een blijvend lagere prijs vindt, hij het product gratis krijgt en Jumbo de prijs meteen aanpast. Toen klagers vrouw in februari bij Jumbo Brinkman meldde dat een fles jonge graanjenever bij een andere supermarkt € 14,99 kostte, terwijl de prijs voor deze jenever bij Jumbo Brinkman € 15,29 was, heeft zij op grond van de laagsteprijsgarantie een waardebon van € 15,29 ontvangen. Toen zij medio maart bij Jumbo Brinkman eenzelfde fles jenever kocht, stelde zij vast dat de prijs onveranderd

€ 15,29 bedroeg en claimde daarom opnieuw de laagsteprijsgarantie. Dit maal werd zij ‘afgescheept’ met een bosje bloemen. Toen klager kort daarna constateerde dat Jumbo Brinkman de prijs van de jenever nog altijd niet had aangepast, en klager daarom de laagsteprijsgarantie claimde, werd hem meegedeeld dat slijterij-artikelen op wettelijke gronden van de laagsteprijsgarantie uitgesloten zijn. Gelet hierop ervaart klager de advertentie in de ‘Schaapskooi’ van 31 maart 2015, waarin zonder verwijzing naar een disclaimer wordt geadverteerd met “Laagste prijs garantie… Ook op onze Slijterij”, als bedrog en misleiding van consumenten.

 

Het verweer van Jumbo

 

Het verweer wordt als volgt samengevat.

 

De laagsteprijsgarantie van Jumbo houdt in dat de klant die meldt dat hetzelfde product in een andere supermarkt in dezelfde vestigingsplaats voor een lagere vaste prijs wordt aangeboden, het betreffende product van Jumbo gratis ontvangt. De prijs wordt dan zo snel mogelijk aangepast. De laagsteprijsgarantie is ook van toepassing op alcoholische dranken, maar deze producten zijn uitgezonderd van de gratis verstrekking. Het is Jumbo op grond van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA) namelijk niet toegestaan alcohol gratis of tegen minder dan de helft van de normale verkoopprijs te verstrekken. In de spelregels voor de laagsteprijsgarantie, die op de website jumbo.com staan, wordt de consument gewezen op de voor alcohol geldende uitzondering op de gratis verstrekking van producten met de volgende mededeling: “Geneesmiddelen, rookwaren, alcoholische dranken en zuigelingenvoeding (0-6 maanden) verstrekken we niet gratis vanwege wettelijke voorschriften.”

Ten onrechte is klagers vrouw bij de eerste melding dat de graanjenever elders goedkoper was een waardebon ter waarde van de jenever gegeven. Het verstrekken van een waardebon heeft het effect van het gratis maken van alcohol en is daarom evenmin in overeenstemming met de RVA. Naar aanleiding van de tweede melding is een bos bloemen verstrekt.

 

De advertentie van 31 maart 2015 is niet door Jumbo ontwikkeld en geplaatst, maar door de franchisenemer Jumbo Brinkman in Heerde. Hoewel het technisch juist is dat de laagste-prijsgarantie ook op de producten in de slijterij van toepassing zijn, had de franchisenemer

– conform de regels van Jumbo – in de advertentie moeten verwijzen naar de spelregels. Jumbo Brinkman is op zijn fout gewezen en heeft laten weten dat de advertentie op 28 april 2015 voor het laatst is gepubliceerd en niet meer zal worden geplaatst. Nu het bij de bestreden advertentie gaat om een eenmalige fout van een franchisenemer in een lokaal dagblad, terwijl Jumbo in alle andere uitingen wel naar de spelregels verwijst, kan Jumbo in redelijkheid niet verantwoordelijk worden gehouden voor deze advertentie. De vergissing van één van de Jumbo franchisenemers moet niet leiden tot een aanbeveling die alle Jumbo winkels treft, aldus Jumbo.

 

Klager heeft voorts aangevoerd dat een aantal weken na de prijsmelding van de graanjenever de prijs van dit product door Jumbo Brinkman nog niet was aangepast. De franchisenemer heeft desgevraagd meegedeeld dat als gevolg van drukke werkzaamheden de prijs niet direct is aangepast. Dit is niet juist geweest. Overigens is de prijs later wel aangepast van

€ 15,29 naar € 14,49.

 

Het verweer van Jumbo Brinkman

 

In het door klager aangehaalde geval is de uitvoering door Jumbo Brinkman van de laagsteprijsgarantie op alcohol niet geheel vlekkeloos verlopen. Het bedrag voor de jonge graanjenever had niet in de vorm van een waardebon mogen worden vergoed en er is verzuimd de prijs van de jenever direct na melding aan te passen. Met de advertentie in de Schaapskooi wilde Jumbo Brinkman duidelijk maken dat de laagsteprijsgarantie ook voor de slijterij geldt. In de advertentie is niet verwezen naar de spelregels. Om eventuele onduidelijkheden te voorkomen zal de advertentie waarin geen verwijzing naar de spelregels is opgenomen zeker niet meer gebruikt gaan worden, aldus Jumbo Brinkman.

 

Het oordeel van de Commissie

 

1. In de bestreden advertentie adverteert Jumbo Brinkman met “Laagste prijs garantie…Ook op onze Slijterij”. In het algemeen houdt de laagsteprijsgarantie van Jumbo in, zo blijkt uit het verweer, dat de klant die meldt dat hetzelfde product in een andere supermarkt in de buurt voor een lagere vaste prijs wordt aangeboden, het betreffende product van Jumbo gratis ontvangt en de prijs van het product zo snel mogelijk wordt aangepast. Door de mededeling in de uiting dat de laagsteprijsgarantie óók voor de slijterij geldt, wordt naar het oordeel van de Commissie de indruk gewekt dat ook slijterijproducten gratis worden verstrekt indien die elders in de buurt goedkoper zijn. Alcoholische dranken blijken echter “vanwege wettelijke voorschriften” van de gratis verstrekking uitgezonderd te zijn. Bij deze producten betekent de laagsteprijsgarantie alleen een aanpassing van de prijs door Jumbo indien hetzelfde product door een andere supermarkt in de buurt voor een lagere vaste prijs wordt aangeboden.

 

2. Dat de geadverteerde laagsteprijsgarantie op slijterijartikelen op een wezenlijk beperktere manier wordt ingevuld dan bij het grootste deel van het assortiment van Jumbo supermarkten het geval is, betreft essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te kunnen nemen. Naar het oordeel van de Commissie dient de consument daarom al in de uiting te worden geïnformeerd over de invulling van de laagste-prijsgarantie met betrekking tot slijterijartikelen. In dit specifieke geval is een algemene verwijzing naar de spelregels van Jumbo onvoldoende om de gemiddelde consument attent te maken op een afwijkende invulling van de laagsteprijsgarantie voor alcoholhoudende dranken.

 

3. Gelet op het voorgaande is de Commissie van oordeel dat in de onderhavige advertentie sprake is van het ontbreken van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Omdat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht kan worden een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.

 

4. Nu de bestreden advertentie Jumbo Brinkman als afzender vermeldt en als onweersproken vaststaat dat Jumbo Brinkman als franchisenemer de advertentie heeft ontwikkeld en geplaatst, houdt de Commissie alleen Jumbo Brinkman verantwoordelijk voor de hiervoor geconstateerde overtreding van de NRC. Voor zover de klacht is gericht tegen Jumbo, wordt de klacht afgewezen.

 

5. Gelet op het voorgaande wordt als volgt beslist.

 

De beslissing

 

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC, en beveelt Jumbo Brinkman aan om niet meer op dergelijke wijze reclame te maken.

De tegen Jumbo gerichte klacht wordt afgewezen.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken