De bestreden reclame-uitingen
Het betreft:
1.
een reclame-uiting voor Tassimo Cappuccino die verscheen bij zoeken via Google naar “Tassimo”. In deze uiting staat onder een foto van de desbetreffende verpakking:
“Tassimo
Cappuccino 8 …
€ 3,88
Jumbo”
(hierna ook: uiting 1) en
2.
een reclame-uiting op www.jumbo.com, waarin onder een foto van de desbetreffende verpakking staat:
“Tassimo
Cappuccino 8 Stuks…
388 260 g
( 0,49/stuk)”
(hierna ook: “uiting 2”) .
De klacht
De klacht wordt als volgt samengevat.
Bij zoeken via Google naar “Tassimo” (cups) verscheen de uiting “Jumbo Tassimo Cappucino voor € 3,88”, aldus klager. Na klikken op deze uiting komt men op de site van Jumbo en wel bij het aanbod van dit product, eveneens voor € 3,88 (uiting 2). Als men het product in de winkelwagen zet en wil afrekenen, dient men, na het aanmaken van een account, aan te geven waar men het product afhaalt. In het geval van klager is dat Raalte en verandert de prijs plotseling in € 4,43.
Na goed zoeken is op de site te vinden dat Jumbo de prijzen aanpast al naar gelang de winkel. Ook is vermeld dat het prijsverschil minimaal is. Klager vindt een stijging van 14% echter niet minimaal. Hij heeft ook andere plaatsen geprobeerd, maar de prijs blijft € 4,43.
Het verweer
Het verweer wordt als volgt samengevat.
Klager heeft na het inloggen op zijn Jumbo-account een hogere prijs getoond gekregen dan de prijs op Google. Dit komt door het feit dat de prijs van hetzelfde product per winkel kan verschillen. Hierover informeert Jumbo haar klanten op haar website, bij de veelgestelde vragen, hoofdstuk Online winkelen – Afrekenen:
“Waarom verandert de prijs van de door mij geselecteerde producten nadat ik ben ingelogd?
Verschillende factoren hebben invloed op de prijs die je uiteindelijk voor jouw bestelling betaalt, zoals bijvoorbeeld veranderingen in de productprijzen. Dagelijks passen we onze prijzen aan zodat we jou de laagste prijsgarantie kunnen garanderen. Hierdoor kunnen de prijzen per vestigingsplaats verschillen. Nadat je bent ingelogd weten wij in welke vestigingsplaats jij boodschappen doet en is de prijs van de door jou geselecteerde producten zichtbaar”.
De formuleprijs – de meest voorkomende winkelprijs – is de prijs die klanten op jumbo.com, of in het geval van klager op Google, zien vóórdat zij zijn ingelogd. Nadat een klant is ingelogd op jumbo.com en (al dan niet automatisch) zijn winkel selecteert, krijgt de klant echter de prijs te zien die voor die betreffende winkel geldt.
Dit is ook gebeurd bij klager. Nadat hij had ingelogd en zijn winkel had geselecteerd, werd bij het afrekenen de geldige prijs zichtbaar. Deze kan dus afwijken van de formuleprijs die klager eerder op Google had gezien. Nu klager vóórdat de koop tot stand kwam over het potentiële prijsverschil is geïnformeerd, is er geen sprake van misleiding, aldus Jumbo.
Bovendien vindt Jumbo niet dat zij haar klanten misleidt, door op Google de formuleprijs te tonen en daarmee te kiezen voor de meest voorkomende winkelprijs. In de meeste gevallen zal deze prijs immers overeenkomen met de prijs die zichtbaar is nadat klanten zijn ingelogd, aldus Jumbo.
Tenslotte communiceert Jumbo, in tegenstelling tot wat klager stelt, niet aan haar klanten dat het om minimale prijsverschillen zou gaan.
De repliek
De repliek wordt als volgt samengevat.
Klager handhaaft zijn klacht en voert hiertoe het volgende aan.
Voor klager is (vrijwel) niet te controleren wat de meest voorkomende winkelprijs is, en dus ook niet waar hij het product voor de lagere prijs kan kopen.
De dupliek
De dupliek wordt als volgt samengevat.
Het prijsbeleid van Jumbo is gebaseerd op het bieden van de laagste prijs in de regio. Jumbo kan de laagste prijs in de regio garanderen door middel van de laagsteprijsgarantie. De prijs kan verschillen per artikel en per winkel. Om te achterhalen waar de prijs het laagst is, zal men daarom per vestiging moeten kijken wat het artikel kost.
Op jumbo.com vinden klanten de formuleprijs, de landelijk meest voorkomende prijs. Omdat klanten veelal boodschappen doen in hun woon-/vestigingsplaats en niet in een andere regio, biedt Jumbo geen service aan om de allerlaagste prijs in heel Nederland te zoeken. Dankzij de laagsteprijsgarantie kunnen klanten er echter vanuit gaan dat zij in de vestigingsplaats waar zij boodschappen doen het goedkoopst uit zijn.
Het oordeel van de Commissie
In beide bestreden uitingen is zonder (verwijzing naar een) voorbehoud als prijs van het product “Tassimo Cappuccino 8 (..)” vermeld: € 3,88”. In werkelijkheid blijkt deze prijs niet in alle gevallen te gelden, maar wordt de daadwerkelijk te betalen prijs bepaald door de Jumbo-vestiging, waar men het product wenst af te halen. Men ziet deze prijs pas, nadat men is ingelogd op jumbo.com en een winkel selecteert.
Bij verweer heeft Jumbo meegedeeld dat zij haar klanten over bovenstaande werkwijze informeert op haar website, en wel bij “veelgestelde vragen”, en dat de prijs die men vóór het inloggen ziet de meest voorkomende winkelprijs betreft. Dit verweer neemt echter niet weg dat de gemiddelde consument bij het zien van voornoemde prijs van € 3,88 er niet op bedacht zal zijn dat die prijs niet voor elke vestiging van Jumbo geldt. Dat hij bij “veelgestelde vragen” kan lezen hoe de werkwijze bij Jumbo ten aanzien van prijzen is, doet daar niet aan af.
Gelet op het bovenstaande gaan de bestreden uitingen gepaard met onjuiste informatie als bedoeld in artikel 8.2 aanhef van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, zijn de uitingen misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
Dat men er volgens Jumbo, dankzij haar “laagsteprijsgarantie”, vanuit kan gaan het goedkoopst uit zijn in de vestigingsplaats waar men boodschappen doet, maakt bovenstaand oordeel niet anders.
Gelet op het bovenstaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie acht de reclame-uitingen in strijd met artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.