a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2007/07.0038

Datum:

12-03-2007

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft een televisiereclame van UWV, waarin een spreker de zaal beelden van zijn laptop wil laten zien, maar met een technisch probleem kampt. Een man in een rolstoel lost dit probleem vervolgens op. In de uiting wordt onder meer gezegd: “Wanneer u iemand als hij in dienst neemt, betalen wij als UWV mee”.

De klacht

De zinsnede “Iemand als hij” refererend aan iemand met een arbeidshandicap vindt klager kwetsend, stigmatiserend en denigrerend. Om die reden is de uiting in strijd met de artikelen 2, 3, 4, en 8 van de Nederlandse Reclame Code (NRC).

Het bezwaar tegen de terzijdelegging

Klager lichtte de klacht nader toe.

Het verweer

“Iemand als hij” refereert aan het beeld dat heerst; de vooroordelen die er zijn en die een belemmering vormen op weg naar werk. De uiting beoogt de beeldvorming bij te stellen van mensen met een arbeidshandicap door te bewijzen dat deze capabel zijn.

De repliek

Het beeld dat volgens adverteerder heerst, wordt bevestigd in de uiting. “Iemand als hij” is blijkbaar elke arbeidsgehandicapte die niet werkt. Dit is denigrerend want er zijn ook arbeidgehandicapten die niet kunnen werken.
Werkgevers worden door de uiting bevestigd in hun vooroordeel en worden er voor beloond omdat zij minder hoeven te betalen voor arbeidsgehandicapten die capabel zijn.

Het oordeel van de Commissie

Artikel 8 NRC is niet van toepassing omdat in de uiting geen gebruik wordt gemaakt van getuigschriften, attesten of verklaringen van deskundigen.

De Commissie leest de klacht aldus dat klager de uiting voorts nodeloos kwetsend acht en in strijd met de goede smaak en/of het fatsoen en de goede zeden.
Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met deze criteria, stelt de Commissie zich terughoudend op, gelet op het subjectieve karakter daarvan. Met betrekking tot de onderhavige uiting, acht de Commissie de grenzen van hetgeen toelaatbaar moet worden geacht niet overschreden. Zij overweegt daartoe dat de uiting duidelijk een positieve boodschap inhoudt. Adverteerder heeft beoogd de negatieve beeldvorming omtrent mensen met een arbeidshandicap bij te stellen door een man in een rolstoel, aangeduid als “iemand als hij” te tonen, die een vervelend technisch probleem oplost. De Commissie heeft er begrip voor dat er mensen zijn die de uiting niet waarderen, maar dit leidt niet tot een ander oordeel.

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken