Omschrijving:Het betreft een catalogus van Renault Nissan Nederland N.V. voor de Twingo/Modus/Kangoo, uitgave 1 april 2007 waarin onder meer staat: “Expression Luxe met € 1.000,- klantvoordeel”. |
De klachtKlager kocht op 31 maart 2007 een Renault Kangoo 1.2 16V Expression Luxe bij een Suzukidealer in Deventer. |
Het verweer Het klantvoordeel is geen directe korting (anders had het wel ‘klantenkorting’ geheten) maar een voordeel dat wordt behaald indien men kiest voor de Expression Luxe versie. Klager heeft de Renault bij een Suzuki dealer gekocht die kennelijk niet goed op de hoogte was van de actievoorwaarden van de Renault-actie. Dat is voor risico van klager. In de voorwaarden van de actie inzake het open dak, die op pagina 33 van de prijslijst/brochure staan, staat dat de uiterste registratiedatum van de auto 30 april 2007 dient te zijn. Dit is in het geval van klager krap, maar niet onhaalbaar. |
|
Het oordeel van de Commissie Wat de mededeling “€ 1.000,- klantenvoordeel” betreft, kan klager er niet van uitgaan dat hiermee een korting van € 1.000 wordt bedoeld. Er staat niet dat sprake is van een korting en ‘voordeel’ is een veel ruimer begrip. Dat wellicht niet duidelijk is waar het voordeel precies uit bestaat, doet hieraan niet af. Beide partijen zijn het er over eens dat volgens de voorwaarden de uiterste registratiedatum van de auto 30 april 2007 dient te zijn om in aanmerking te komen voor de open dak-actie. Naar de Commissie begrijpt, is klager kennelijk door de Suzuki-dealer waar hij de Renault heeft gekocht, niet goed geïnformeerd over de open dak- actie. Van strijd met de Nederlandse Reclame Code is aldus geen sprake. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |