Omschrijving:Het betreft de website www.hotelbon.nl waarop onder andere de volgende aanbieding staat: “Zuiderduin Beachhotel in Westkapelle, Zeeland |
De klacht Bij het direct online boeken komt men op de website van Hotel Zuiderduin. Daar blijken de volgende toeslagen van toepassing te zijn: – Toeslag leeg bed € 67,50 – Tax & handling fee € 6,00 – Reserveringskosten € 5,00 De prijs is dus € 240,50 en niet € 162,- . Als de prijs “per persoon”is vermeld, verwacht klager de aanbieding voor die prijs te kunnen boeken. Nu dit niet het geval is, kan niet gezegd worden dat de aanbieding voor de juiste prijs is geadverteerd. Net als vliegtuigmaatschappijen zou de hotelbranche ook eerlijke prijzen moeten hanteren. |
Het verweer Op de bestreden site staat een ‘per persoon-prijs’. Het is algemeen bekend dat deze prijs altijd op basis van een tweepersoons kamer is. Dat een toeslag is verschuldigd indien men alleen komt, wordt op een latere pagina duidelijk aangegeven. Op de website van Hotel Zuiderduin staan de voorwaarden. Adverteerder zal intern bekijken welke mogelijkheden er zijn om de 1-persoonstoeslag in een eerdere fase te vermelden. |
Het oordeel van de Commissie Volgens artikel III sub 1 van de Reclamecode Reisaanbiedingen hoeven – onder andere – reserveringskosten niet in de gepubliceerde prijs te zijn begrepen, omdat deze per verkoopkanaal kunnen variëren. Deze kosten hoeven dus niet in de aanbiedingsprijs opgenomen te worden. |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel III sub 1 van de Reclamecode Reisaanbiedingen. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst zij de klacht af. |
Regeling: artikel 3 onder 1 Reclame reisaanbiedingen |