Omschrijving:Het betreft een poster van GVU NV met de afbeelding van een man en de tekst: “Ik ben altijd op tijd”. |
De klacht Klager maakt dagelijks gebruik van de bus om op het NS station te komen en deze is bijna nooit op tijd. De afgelopen maand was er bijna elke dag wel een probleem en komt de bus te laat of valt er één uit. Of klager op tijd op zijn werk zal verschijnen, is onvoorspelbaar. Er blijkt bij adverteerder sprake te zijn van een personeelstekort. De boodschap van de uiting is dat men op tijd komt door te rijden met de bus. Dit wordt niet waargemaakt. Om die reden is de uiting misleidend. |
Het verweer Adverteerder claimt niet altijd op tijd te rijden. De poster maakt deel uit van een campagne waarin stellingen van reizigers staan. Deze stellingen zijn opgesteld door een klantenpanel van reizigers dat veelvuldig gebruik maakt van het openbaar vervoer in de regio Utrecht. De campagne is bedoeld om het positieve beeld dat reizigers hebben van het openbaar vervoer naar buiten te brengen. De opdrachtgever vindt de campagne erg goed en verlangt dat de posters in de regio hangen. Op de poster staat overigens niet dat de man nooit te laat komt. Hij zegt, op basis van zijn beleving, dat hij altijd op tijd is. Dat is ook de beleving van de meeste reizigers binnen de regio Utrecht. Wellicht niet “altijd” maar onderzoek laat zien dat Utrecht hoog scoort. Adverteerder legt een kopie over van de onderzoeksresultaten inzake klanttevredenheid. Op de lijn van klager geldt een personeelstekort. Adverteerder hoopt dat er begin september minder rituitval zal zijn. |
De mondelinge behandelingAdverteerder licht toe dat het doel van de campagne is het verbeteren van het imago van het openbaar vervoer, door te benadrukken hoe klanten het openbaar vervoer ervaren. In de uiting wordt niet gezegd dat de bussen op tijd rijden, maar dat de bewuste man op tijd komt.
|
Het oordeel van de Commissie |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |