Omschrijving:Het betreft een advertentie van Instituut Biolight, waarin onder de aanhef: “Nieuw: De 1e methode (zonder gevaar) “die de zwaarlijvigheid in de V.S. terugdringt!”. De plantaardige maagballon (zonder chirurgische ingreep) om tot 1,4 kilo per dag af te slanken.” van drie vrouwen een foto staat van vóór en ná het gebruik van SlimBall. |
De klacht De foto’s zijn bewerkt waardoor de uiting in strijd is met de waarheid (artikel 2 van de Nederlandse Reclame Code (NRC)), deze het vertrouwen in de reclame schaadt (artikel 5 NRC) en misleidend is (artikel 7 NRC). Er is voorts gebruik gemaakt van getuigschriften die niet op waarheid berusten, zodat de uiting tevens in strijd is met artikel 8 NRC. |
Het verweer Adverteerder deelt mee dat de foto’s mogelijk zijn bewerkt. Dit is overigens niet ongebruikelijk. Praktisch alle foto’s in advertenties zijn bewerkt. |
Het oordeel van de Commissie |
De beslissing Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met de artikelen 2, 5 en 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst zij de klacht af. |
Regeling: artikel 2 NRC artikel 5 NRC artikel 7 NRC |