Omschrijving:Het betreft een televisiecommercial van Kamer van Koophandel Nederland, waarin drie mannen in gesprek zijn. Een van de mannen antwoordt bevestigend op de vraag of hij een callcenter wil beginnen, maar zegt dat hij eerst nog een goede locatie moet vinden. Daarop adviseert de tweede man hem naar de Kamer van Koophandel te gaan. De derde man zegt: “Nee, je moet “Rubert van Langen even bellen, die zit in die business.” Vervolgens worden beelden getoond van de eerste man terwijl hij bij een pand loopt en een vliegtuig laag overvliegt. Daarna worden beelden getoond van de binnenzijde van het pand waarin een callcenter is gevestigd. Het vliegtuiglawaai verstoort de werkzaamheden in het pand. |
De klacht Anders dan in de reclame-uiting wordt gesuggereerd, is adverteerder niet in staat om aan te geven waar vliegtuigen vliegen of in de toekomst zullen gaan vliegen. Adverteerder is ook niet in staat invloed uit te oefenen op de aan- en wegvliegroutes. |
Het verweer De reclame-uiting maakt duidelijk dat een ondernemer bij adverteerder informatie kan inwinnen over vele factoren die van belang zijn voor het ondernemersklimaat. Adverteerder geeft inhoudelijk advies aan (toekomstige) ondernemers of verwijst zo nodig door naar een andere instantie of organisatie. Naast algemene informatie geeft adverteerder op zijn website ook informatie die geldt voor een specifieke regio. De reclame-uiting wekt niet de indruk dat adverteerder kan zeggen waar vliegtuigen vliegen of in de toekomst zullen vliegen. Als de ondernemer in de reclame-uiting om advies had gevraagd, had adverteerder hem ongetwijfeld gevraagd of de locatiekeuze verstandig was en hem doorverwezen naar een andere instantie of organisatie waar de nodige informatie kan worden verkregen. |
|
Het oordeel van de Commissie Naar het oordeel van de Commissie zal de gemiddelde consument begrijpen dat de reclame-uiting humoristisch is bedoeld en niet de bedoeling heeft te pretenderen dat de adverteerder de huidige en toekomstige aan- en wegvliegroutes van vliegtuigen kent. De strekking van de onderhavige reclame-uiting is duidelijk algemeen van aard, te weten dat (beginnende) ondernemers zich voor objectieve informatie tot adverteerder kunnen richten. Nu niet in geschil is dat het geven van dergelijke informatie tot de taak van adverteerder behoort, kan niet worden gezegd dat de reclame-uiting in strijd met de waarheid is, terwijl evenmin het vertrouwen in de reclame door de uiting wordt geschaad. Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met de goede smaak, stelt de Commissie zich terughoudend op, gezien het subjectieve karakter van dit criterium. Met inachtneming daarvan kan niet worden geoordeeld dat de grens van het toelaatbare is overschreden. De uiting is blijkens het voorgaande duidelijk humoristisch bedoeld, zonder dat daarbij de grenzen van het toelaatbare worden overschreden. De klacht kan derhalve niet slagen. |
De beslissingDe Commissie wijst de klacht af. |