a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0358

Datum:

19-09-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft de tekst op de verpakking van elPicu en een advertentie voor elPicu van Hooghoudt in de Allerhande.
Op de verpakking van elPicu, een blikje, staat een tekening van een hagedis en een zon in de kleuren geel en oranje met de tekst “elPicu Mix met de smaak van Cocos & Jus d’orange”. Links onderaan op het blikje staat de tekst “5% ALC. VOL. 250ML” en aan de zijkant de tekst “alcoholicmixdrink” met daarachter een opsomming van de ingrediënten.
In de advertentie in de Allerhande staat onder meer een foto van een man en een blikje elPicu met de tekst “Nieuw elPicu Cocos Jus D’orange Pimp your party met elPicu”. Linksonder in de advertentie staat een zogenoemde button in kleine letters met de tekst “16+” met daarachter de tekst in eveneens kleine letters: “Alcohol onder de 16, nog even niet”.

De klacht

Voor consumenten, die niet bekend zijn met elPicu als alcoholhoudende drank, is niet meteen duidelijk dat het hier een alcoholische premix betreft. Het zou ook een gemixt vruchtensapje kunnen zijn. Slechts in kleine onopvallende letters op de onderste rand van het blikje is te zien dat de premix 5% alcohol betreft. Dat elPicu een alcoholische mix is, staat slechts met kleine letters op de zijkant van het blikje vermeld.
Naar de mening van klager roept het blikje verwarring op omtrent het alcoholhoudende karakter van de drank. Hierdoor is het in strijd met artikel 3 lid 1 en lid 2 van de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken (RVA nieuw) en met artikel 8 van de Nederlandse Reclame code (NRC nieuw) over misleiding.
Zowel de printuiting als de vormgeving van het blikje is tevens in strijd met artikel 10 RVA (nieuw). De vormgeving van het blikje is vrolijk, kleurig en doet wat kinderlijk aan vanwege het tekeningetje van de hagedis en de zon. Deze verpakking richt zich hiermee specifiek op minderjarigen. Deze jonge groep zal zich eerder aangetrokken voelen tot de uitstraling van het blikje dan iemand van volwassen leeftijd. Ook de uiting “Pimp your party met elPicu” zal met name jongeren aanspreken.
Aangezien de Commissie in eerdere gevallen reeds heeft geoordeeld dat sprake was van strijd met de artikelen 3.2, 10 en 24 RVA (oud) en 7 NRC (oud), verzoekt klager de Commissie adverteerder een strengere sanctie op te leggen zoals een geldboete.

Het verweer

ElPicu is zowel bij de slijterij als bij de supermarkt te vinden in het alcoholische schap.
De consument zal gezien de presentatiewijze van het schap zeker op de hoogte zijn van de alcoholische inhoud van de elPicu mix.
Voor de opmaak van de verpakking op het blikje heeft adverteerder de wettelijke richtlijnen zorgvuldig als uitgangspunt genomen. De grootte van de tekst van het alcoholpercentage voldoet aan de regels van de warenwet en is goed zichtbaar. Ook de tekst “alcoholmixdrink” is conform de regels en duidelijk in een groter lettertype afgedrukt dan de rest van de opgave van de ingrediënten.
Op de advertentie in Allerhande is links onderaan geheel volgens de voorschriften een button geplaatst met de vermelding 16 +, met daarachter de verplichte slogan “Alcohol onder de 16 nog even niet”. Hierdoor is duidelijk dat het een alcoholische drank is.

Het oordeel van de Commissie

a. Voor zover de klacht het blikje elPicu betreft, overweegt de Commissie als volgt.

Klager heeft aangevoerd dat sprake is van strijd met het bepaalde in de sedert 1 juli 2008 van kracht zijnde nieuwe Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA nieuw). Nu adverteerder dit niet heeft betwist, zal de Commissie dit onderdeel van de klacht beoordelen aan de hand van deze RVA (nieuw).
Naar het oordeel van de Commissie blijkt uit de reclame-uiting op het blikje zelf voldoende duidelijk – zij het marginaal – dat elPicu een alcoholhoudende drank is. Dit blijkt uit de links onderaan op het blikje vermelde tekst “5% ALC.” en de op de zijkant vermelde tekst “alcoholicmixdrink”.
Voorts kan naar het oordeel van de Commissie niet worden gezegd dat het blikje voor minderjarigen aantrekkelijker zou zijn dan voor meerderjarigen. Niet kan worden gezegd dat de vormgeving met de gebruikte kleuren en het tekeningetje van de hagedis en de zon specifiek gericht is op minderjarigen.
Derhalve is de Commissie van oordeel dat geen sprake is van strijd met de artikelen 3 lid 1 en lid 2 RVA (nieuw) en 8 NRC noch met artikel 10 RVA (nieuw), zodat dit onderdeel van de klacht ongegrond is.

b. Voor zover de klacht de advertentie in de Allerhande (nr 7 2008) betreft, is de Commissie een ander oordeel toegedaan.

Klager heeft aangevoerd dat de onderhavige advertentie is gepubliceerd in juni 2008. Adverteerder heeft dit niet betwist. Gelet hierop is de sedert 1 juli 2008 van kracht zijnde nieuwe Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA nieuw) niet van toepassing, De Commissie zal gelet hierop de klacht aldus begrijpen dat klager bedoelt een beroep te doen op de in juni 2008 van kracht zijnde Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA oud). Ingevolge artikel 3 RVA (oud) mag reclame voor alcoholhoudende drank geen verwarring wekken over het alcoholhoudende karakter en het alcoholpercentage van de drank. Volgens het tweede lid van dit artikel mag reclame voor een alcoholhoudende drank, met inbegrip van de merknaam, soortnaam en de verpakking, niet de indruk wekken dat sprake is van frisdrank, limonade of andere niet-alcoholhoudende drank.
Uit de advertentie in de Allerhande blijkt naar het oordeel van de Commissie onvoldoende duidelijk dat sprake is van een alcoholhoudende drank. Uit de tekst “elPicu Cocos Jus d’orange” zal de gemiddelde consument begrijpen dat sprake is van een drank met cocos en jus d’orange, waardoor de indruk wordt gewekt dat dit een niet-alcoholhoudende drank betreft. De tekst op het blikje dat sprake is van een “mix met de smaak van” is onvoldoende duidelijk leesbaar, terwijl de hierboven onder 5.a genoemde teksten op het blikje van “ 5% ALC.” en “alholicmixdrink“ in de advertentie niet te zien zijn. De links onderaan in de advertentie geplaatste button van “16 +” met daarachter de tekst in kleine letters “alcohol onder de 16, nog even niet” is te onopvallend, terwijl ook hiermee niet expliciet is vermeld dat sprake is van een alcoholhoudende drank. Adverteerder heeft blijkens het voorgaande niet aan zijn verplichtingen als bedoeld in artikel 3 RVA (oud) voldaan. Gelet op het voorgaande acht de Commissie de advertentie in de Allerhande tevens misleidend in de zin van artikel 8 Nederlandse Reclame Code (NRC).

Verder is de Commissie van oordeel dat niet gezegd kan worden dat adverteerder zich met de in de advertentie gebruikte tekst “Pimp your party met el Picu” specifiek richt tot minderjarigen, zoals bedoeld in artikel 10 RVA (oud). De uitdrukking “pimp your party” is gangbaar onder zowel meerderjarigen als minderjarigen.

Wat betreft het verzoek van klager om een zwaardere sanctie op te leggen, zoals een geldboete, wijst de Commissie erop dat dit niet tot haar competenties behoort. Voor zover klager heeft bedoeld te verzoeken de beslissing openbaar te maken, is de Commissie van oordeel dat daartoe geen termen aanwezig zijn, nu het gegrond geachte klachtonderdeel afwijkt van de eerder door haar gegrond geachte klachten.

De beslissing


Op grond van hetgeen hiervoor onder a is overwogen acht de Commissie de reclame-uiting in de Allerhande in strijd met artikel 3 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA oud) en artikel 8 van Nederlandse Reclame code (NRC). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.
Voor het overige wijst zij de klacht af.


Regeling:

Art. 3 RvA

NRC art. 8

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken