Omschrijving:Het betreft de tekst op de verpakking van elPicu en een advertentie voor elPicu van Hooghoudt in de Allerhande. |
De klacht Voor consumenten, die niet bekend zijn met elPicu als alcoholhoudende drank, is niet meteen duidelijk dat het hier een alcoholische premix betreft. Het zou ook een gemixt vruchtensapje kunnen zijn. Slechts in kleine onopvallende letters op de onderste rand van het blikje is te zien dat de premix 5% alcohol betreft. Dat elPicu een alcoholische mix is, staat slechts met kleine letters op de zijkant van het blikje vermeld. Naar de mening van klager roept het blikje verwarring op omtrent het alcoholhoudende karakter van de drank. Hierdoor is het in strijd met artikel 3 lid 1 en lid 2 van de Reclamecode voor alcoholhoudende dranken (RVA nieuw) en met artikel 8 van de Nederlandse Reclame code (NRC nieuw) over misleiding. Zowel de printuiting als de vormgeving van het blikje is tevens in strijd met artikel 10 RVA (nieuw). De vormgeving van het blikje is vrolijk, kleurig en doet wat kinderlijk aan vanwege het tekeningetje van de hagedis en de zon. Deze verpakking richt zich hiermee specifiek op minderjarigen. Deze jonge groep zal zich eerder aangetrokken voelen tot de uitstraling van het blikje dan iemand van volwassen leeftijd. Ook de uiting “Pimp your party met elPicu” zal met name jongeren aanspreken. Aangezien de Commissie in eerdere gevallen reeds heeft geoordeeld dat sprake was van strijd met de artikelen 3.2, 10 en 24 RVA (oud) en 7 NRC (oud), verzoekt klager de Commissie adverteerder een strengere sanctie op te leggen zoals een geldboete. |
Het verweer ElPicu is zowel bij de slijterij als bij de supermarkt te vinden in het alcoholische schap. De consument zal gezien de presentatiewijze van het schap zeker op de hoogte zijn van de alcoholische inhoud van de elPicu mix. Voor de opmaak van de verpakking op het blikje heeft adverteerder de wettelijke richtlijnen zorgvuldig als uitgangspunt genomen. De grootte van de tekst van het alcoholpercentage voldoet aan de regels van de warenwet en is goed zichtbaar. Ook de tekst “alcoholmixdrink” is conform de regels en duidelijk in een groter lettertype afgedrukt dan de rest van de opgave van de ingrediënten. Op de advertentie in Allerhande is links onderaan geheel volgens de voorschriften een button geplaatst met de vermelding 16 +, met daarachter de verplichte slogan “Alcohol onder de 16 nog even niet”. Hierdoor is duidelijk dat het een alcoholische drank is. |
Het oordeel van de Commissie Klager heeft aangevoerd dat sprake is van strijd met het bepaalde in de sedert 1 juli 2008 van kracht zijnde nieuwe Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA nieuw). Nu adverteerder dit niet heeft betwist, zal de Commissie dit onderdeel van de klacht beoordelen aan de hand van deze RVA (nieuw). b. Voor zover de klacht de advertentie in de Allerhande (nr 7 2008) betreft, is de Commissie een ander oordeel toegedaan. Klager heeft aangevoerd dat de onderhavige advertentie is gepubliceerd in juni 2008. Adverteerder heeft dit niet betwist. Gelet hierop is de sedert 1 juli 2008 van kracht zijnde nieuwe Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA nieuw) niet van toepassing, De Commissie zal gelet hierop de klacht aldus begrijpen dat klager bedoelt een beroep te doen op de in juni 2008 van kracht zijnde Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA oud). Ingevolge artikel 3 RVA (oud) mag reclame voor alcoholhoudende drank geen verwarring wekken over het alcoholhoudende karakter en het alcoholpercentage van de drank. Volgens het tweede lid van dit artikel mag reclame voor een alcoholhoudende drank, met inbegrip van de merknaam, soortnaam en de verpakking, niet de indruk wekken dat sprake is van frisdrank, limonade of andere niet-alcoholhoudende drank. Verder is de Commissie van oordeel dat niet gezegd kan worden dat adverteerder zich met de in de advertentie gebruikte tekst “Pimp your party met el Picu” specifiek richt tot minderjarigen, zoals bedoeld in artikel 10 RVA (oud). De uitdrukking “pimp your party” is gangbaar onder zowel meerderjarigen als minderjarigen. Wat betreft het verzoek van klager om een zwaardere sanctie op te leggen, zoals een geldboete, wijst de Commissie erop dat dit niet tot haar competenties behoort. Voor zover klager heeft bedoeld te verzoeken de beslissing openbaar te maken, is de Commissie van oordeel dat daartoe geen termen aanwezig zijn, nu het gegrond geachte klachtonderdeel afwijkt van de eerder door haar gegrond geachte klachten. |
De beslissingOp grond van hetgeen hiervoor onder a is overwogen acht de Commissie de reclame-uiting in de Allerhande in strijd met artikel 3 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA oud) en artikel 8 van Nederlandse Reclame code (NRC). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. Voor het overige wijst zij de klacht af. |
Regeling: Art. 3 RvA NRC art. 8 |