Omschrijving:Het betreft de website http://www.mymessenger.nu/acties/iPhone/, waarop men een “memorygame” kan spelen. Indien men het spel uitspeelt ziet men een pagina met de link “Klik hier om de iPhone te winnen.” Indien men op die link klikt, wordt men doorgelinkt naar een internetpagina waarop men zijn mobiele telefoonnummer en zijn e-maildres dient te registreren om te kunnen meedingen naar de iPhone. Door het registreren meldt men zich tevens aan voor een betaalde abonnementsdienst van FSP Mobile. |
De klacht Het is onvoldoende duidelijk dat het hier geen trekking van een iPhone betreft, maar een poging om een betaalde abonnementsdienst op te dringen. |
Het verweer van FSP Mobile De uiting voldoet aan de huidige Code of Conduct, terwijl het gebruik van lettertype, korpsgroottes en kleurgebruik plaatsvindt overeenkomstig de huidige voorschriften van de Reclame Code Commissie. Men speelt op vrijwillige basis mee. |
De repliek De website waarop de consument zich aanmeldt voor de diensten van adverteerder wordt gepresenteerd als een pagina waar de consument zich kan inschrijven voor de trekking van een mobiele telefoon. De indruk wordt gewekt dat dit het gevolg was van het winnen van een spel, maar niet dat het de aanmelding voor een betaalde abonnementsdienst betreft. De constructie van de opeenvolgende pagina’s van de onderhavige website is erop gericht de consument ervan te overtuigen dat hij een prijs gewonnen heeft. Er geldt echter de voorwaarde dat men zich abonneert op een betaalde abonnementsdienst van adverteerder. De consument beseft niet dat het spel in feite een inschrijving voor zo’n dienst betreft. Daardoor is sprake van misleidende reclame. |
Het oordeel van de Commissie Het voorgaande impliceert dat ook de uitnodiging op de website van adverteerder om aan het memoryspel deel te nemen moet worden beschouwd als een uitnodiging om zich aan te melden voor de betaalde abonnementsdienst van adverteerder. Nu dit laatste op geen enkele wijze blijkt uit de getoonde informatie op de spelpagina’s, is sprake van een omissie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c Nederlandse Reclame Code (NRC (nieuw)). Voorts is de Commissie van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC (nieuw). |
De beslissingOp grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |