a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0421

Datum:

30-09-2008

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft vijf televisiecommercials van CarSpotter, waarin de SMS-dienst van CarSpotter wordt aangeprezen. Daarin wordt het volgende gezegd:
“(…)
Even carspotten en je weet het!
SMS alleen het kenteken naar 2020
En je weet wat een auto kost …en kan”.
In beeld verschijnen de volgende teksten:
“sms:
[kenteken]
naar 2020
(…)”
Vervolgens verschijnt in beeld: “CARSPOTTER
weet wat een auto kost en kan
www.carspotter.nl”

De klacht

Noch uit de uitingen noch uit de website, waarnaar wordt verwezen, blijkt dat de opgevraagde informatie onvolledig kan zijn. Klager schat dat meer dan 25% van de gegevens geheel of gedeeltelijk ontbreekt. Veel mensen zullen geïnteresseerd zijn in gegevens van bijzondere of zeldzame voertuigen, maar juist met betrekking tot die voertuigen wordt soms nagenoeg geen informatie gegeven. Hetzelfde geldt voor auto’s die via de grijze import in Nederland rondrijden. Over buitenlandse kentekens kan men geen gegevens opvragen en dat wordt ook niet vermeld.

Het verweer

Wat betreft het ontbreken van de actuele waarde zijn er enkele uitzonderingen. Daarover wordt men geïnformeerd op de website waarnaar in de uitingen wordt verwezen en waar het gebruik van CarSpotter wordt toegelicht.
Bij grijze import-auto’s wordt vaak de waarde gegeven die door de RDW aan de auto wordt toegekend en waarover BPM is betaald. De klacht dat onvolledige informatie wordt gegeven is ongegrond. Niet wordt gesuggereerd dat ook buitenlandse kentekens zijn te spotten. Gemiddeld wordt één klacht per 25.000 raadplegingen ontvangen en dan worden meestal de kosten vergoed. De uitingen zijn Nederlands-talig, zijn opgenomen in een Nederlandse omgeving en er komen alleen Nederlandse kentekens in beeld.

Mondelinge behandeling

De heer Klestadt lichtte het standpunt van adverteerder nader toe en hij liet weten dat in toekomstige uitingen de vermelding van de website duidelijker in beeld zal komen.

Het oordeel van de Commissie

De uitingen bevatten een korte, kernachtige beschrijving van adverteerders sms-dienst, te weten dat men door een kenteken te sms-en naar adverteerders sms-dienst, hoort “wat een auto kost en kan”. Van de uitingen gaat niet de suggestie uit dat men via deze dienst deze gegevens van alle denkbare auto’s kan bemachtigen. In de verschillende uitingen worden uiteenlopende (oude en minder oude, dure en minder dure), auto’s getoond en niet is gesteld of gebleken dat men van deze auto’s via de sms-dienst de bewuste gegevens niet krijgt. De gemiddelde consument zal niet verwachten dat hij via deze dienst ook van bijzondere en/of zeldzame auto alle gewenste informatie zal kunnen krijgen.

Op adverteerders website www.carspotter.nl, die weliswaar klein in beeld verschijnt, vindt men nadere informatie over de gegevens die adverteerder kan verstrekken.
Dat adverteerder voor de waardebepaling van grijze import auto’s, veelal gebruik maakt van gegevens van de RDW, betekent niet dat de gewraakte mededeling onjuist is. Niet wordt gesuggereerd dat men de auto, waarvan men informatie heeft opgevraagd en gekregen, ook voor de door adverteerder opgegeven prijs zal kunnen kopen.

Voorts wordt niet de indruk gewekt dat adverteerder ook met betrekking tot buitenlandse kentekens de bewuste informatie kan verstrekken. In de uitingen worden immers Nederlandse situaties getoond, er wordt Nederlands gesproken en er komen uitsluitend Nederlandse kentekens is beeld.

Niet is derhalve gebleken dat adverteerder zijn in de uitingen gedane belofte in zijn algemeenheid niet nakomt .

De beslissing

De Commissie wijst de klacht af.

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken