a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Dossiernr:

2008/08.0528

Datum:

22-12-2008

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Motivatie:

Medium:

Omschrijving:

Het betreft reclame-uitingen van Amsterdam Toerisme & Congres Bureau voor de ‘I amsterdam Card’ op de website www.iamsterdamcard.com. Bovenaan de home-pagina staat onder meer de tekst: “De I amsterdam Card is dé sleutel voor een bezoek aan Amsterdam. Met gratis toegang tot meer dan 25 musea en een rondvaart door de grachten en tevens gebruik van alle tram, bus en metrolijnen. (…)” Links naast de tekst staat een kolom met verschillende links naar andere pagina’s van de website, waaronder de links: “Excursies”, “Musea”, “Winkelen”, “Parkeren en tuinen” en “Sport”. Wanneer men op de link “Musea” klikt, komt een pagina in beeld waarop de volgende tekst staat. “Musea. In Amsterdam zijn 37 musea met de meest uiteenlopende collecties en tentoonstellingen. De grootste en bekendste zijn zonder uitzondering van wereldallure: Van Gogh Museum, Rijksmuseum, Stedelijk Museum, Hermitage, Anne Frank Huis en Rembrandthuis (…)”. Onderaan deze pagina staan, onder elkaar, verschillende musea met daarbij een beschrijving en een afbeelding. Op die wijze worden onder meer het Anne Frank Huis en Madame Tussauds Amsterdam weergegeven.

De klacht

a. De gratis toegang tot de musea geldt niet voor het Anne Frank Huis en voor Madame Tussauds, terwijl deze musea wel worden genoemd in de lijst op de website.
b. Voorts staat op de website dat men gebruik kan maken van alle tram- bus- en metrolijnen.
Buslijnen van busmaatschappij Connexxion blijken echter niet te zijn inbegrepen.

Het verweer

De Commissie vat het verweer als volgt samen.
Ad a. Klager heeft de structuur van de website onjuist geïnterpreteerd. Adverteerder voegt afdrukken van pagina’s op zijn website, twee folders en een aantal exemplaren van de I amsterdam Card gids 2008 bij, waaruit de correcte informatie blijkt. Voorts kan de consument voor de aankoop van de I amsterdam Card informatie hierover inwinnen middels het ‘e-book’ dat is te vinden op de website.
Ad b. In de introductietekst op de website staat inderdaad niet duidelijk dat de I amsterdam Card slechts van toepassing is op bussen, trams en metro’s van het Gemeentelijk Vervoersbedrijf (GVB). De tekst op de website is dan ook onmiddellijk aangepast.

De repliek

Klager blijft bij zijn standpunt.

Het oordeel van de Commissie

Met betrekking tot de onder a bedoelde uiting, overweegt de Commissie het volgende. Genoemde website verschaft specifiek informatie over de I amsterdam Card. Op de website staat in de introductietekst op de homepagina dat er met de I amsterdam Card gratis toegang wordt verschaft tot meer dan 25 musea. Wanneer men vervolgens op die pagina op de link “Musea” klikt, komt men op een pagina waarop verschillende musea worden genoemd en beschreven, waaronder het Anne Frank Huis en Madame Tussauds. Naar het oordeel van de Commissie ontstaat op grond van de op voornoemde wijze gegeven informatie de indruk dat de in deze lijst genoemde musea gratis zijn te bezoeken op vertoon van de I amsterdam Card. Nu dit niet het geval is, acht de Commissie de klacht over deze uiting gegrond.

Met betrekking tot de onder b genoemde uiting, overweegt de Commissie als volgt. De Commissie is het met partijen eens dat het tekstfragment: “gebruik van alle tram, bus en metrolijnen” onjuist is, nu de I amsterdam Card slechts van toepassing is op de vervoermiddelen van het GVB. Ook de klacht over deze uiting acht de Commissie aldus gegrond.
De Commissie is van oordeel dat beide uitingen gepaard gaan met onjuiste informatie ten aanzien van één van de voornaamste kenmerken van het product als bedoeld in artikel 8.2 onder b van de Nederlandse Reclame Code (NRC (nieuw)). Voorts is de Commissie van mening dat hierdoor de gemiddelde consument ertoe gebracht kan worden om een besluit te nemen over een transactie, dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk als bedoeld in artikel 7 NRC (nieuw).

De beslissing

Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de NRC (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.


Regeling:

artikel 7 NRC

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken