Omschrijving:Het betreft reclame-uitingen van Amsterdam Toerisme & Congres Bureau voor de ‘I amsterdam Card’ op de website www.iamsterdamcard.com. Bovenaan de home-pagina staat onder meer de tekst: “De I amsterdam Card is dé sleutel voor een bezoek aan Amsterdam. Met gratis toegang tot meer dan 25 musea en een rondvaart door de grachten en tevens gebruik van alle tram, bus en metrolijnen. (…)” Links naast de tekst staat een kolom met verschillende links naar andere pagina’s van de website, waaronder de links: “Excursies”, “Musea”, “Winkelen”, “Parkeren en tuinen” en “Sport”. Wanneer men op de link “Musea” klikt, komt een pagina in beeld waarop de volgende tekst staat. “Musea. In Amsterdam zijn 37 musea met de meest uiteenlopende collecties en tentoonstellingen. De grootste en bekendste zijn zonder uitzondering van wereldallure: Van Gogh Museum, Rijksmuseum, Stedelijk Museum, Hermitage, Anne Frank Huis en Rembrandthuis (…)”. Onderaan deze pagina staan, onder elkaar, verschillende musea met daarbij een beschrijving en een afbeelding. Op die wijze worden onder meer het Anne Frank Huis en Madame Tussauds Amsterdam weergegeven. |
De klacht a. De gratis toegang tot de musea geldt niet voor het Anne Frank Huis en voor Madame Tussauds, terwijl deze musea wel worden genoemd in de lijst op de website. b. Voorts staat op de website dat men gebruik kan maken van alle tram- bus- en metrolijnen. Buslijnen van busmaatschappij Connexxion blijken echter niet te zijn inbegrepen. |
Het verweer De Commissie vat het verweer als volgt samen. Ad a. Klager heeft de structuur van de website onjuist geïnterpreteerd. Adverteerder voegt afdrukken van pagina’s op zijn website, twee folders en een aantal exemplaren van de I amsterdam Card gids 2008 bij, waaruit de correcte informatie blijkt. Voorts kan de consument voor de aankoop van de I amsterdam Card informatie hierover inwinnen middels het ‘e-book’ dat is te vinden op de website. Ad b. In de introductietekst op de website staat inderdaad niet duidelijk dat de I amsterdam Card slechts van toepassing is op bussen, trams en metro’s van het Gemeentelijk Vervoersbedrijf (GVB). De tekst op de website is dan ook onmiddellijk aangepast. |
De repliek Klager blijft bij zijn standpunt. |
Het oordeel van de Commissie Met betrekking tot de onder b genoemde uiting, overweegt de Commissie als volgt. De Commissie is het met partijen eens dat het tekstfragment: “gebruik van alle tram, bus en metrolijnen” onjuist is, nu de I amsterdam Card slechts van toepassing is op de vervoermiddelen van het GVB. Ook de klacht over deze uiting acht de Commissie aldus gegrond. |
De beslissing Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 van de NRC (nieuw). Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. |
Regeling: artikel 7 NRC |