De bestreden reclame-uiting
Het betreft een televisiecommercial voor “KPN Supersnel 4G”.
Te zien is dat een vader en zoon gaan parachutespringen. In het vliegtuig zegt de zoon dat hij het niet spannend vindt. Tijdens de (tandem)sprong is de zoon wel bang en roept hij hard om zijn moeder. De vader filmt dit met zijn smartphone en zegt – nog vóór de landing – lachend tegen de ongelukkig kijkende zoon, terwijl hij hem het filmpje laat zien en horen: “Hé commando, ik heb je op internet gezet. Je hebt al 39 likes.” Kort daarna is dat aantal opgelopen tot “51”. Eenmaal geland probeert de zoon de telefoon af te pakken, maar de vader verhindert dat.
De klacht
De reclame-uiting toont cyberpesten, nu een filmpje op Facebook wordt gezet waarmee een persoon belachelijk wordt gemaakt. KPN geeft het verkeerde voorbeeld door te doen alsof het elkaar belachelijk maken via Facebook de gewoonste zaak van de wereld is.
Het verweer
KPN heeft de commercial vooraf door een testpanel laten beoordelen. De respondenten hebben de commercial niet ervaren als kwetsend. KPN gaat er daarom vanuit dat de gemiddelde consument begrijpt dat deze reclame sterk overdreven is om duidelijk te maken dat 4G supersnel is. Hoewel de uiting naar het oordeel van KPN niet de grens van het toelaatbare overschrijdt, zal zij bij meer vergelijkbare signalen bepalen of en hoe zij de uiting kan aanpassen.
Het oordeel van de Commissie
De Commissie vat de klacht aldus op dat klaagster de televisiecommercial in strijd met de goede smaak en/of het fatsoen dan wel nodeloos kwetsend acht als bedoeld in de artikelen 2 en 4 van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Bij de beantwoording van de vraag of een reclame-uiting in strijd is met (één van) deze criteria stelt de Commissie zich terughoudend op, gezien het subjectieve karakter daarvan.Met inachtneming van deze terughoudendheid is de Commissie van oordeel dat in de onderhavige uiting de grenzen van het toelaatbare niet zijn overschreden.
In de televisiecommercial wordt tot uitdrukking gebracht dat KPN 4G zó snel is, dat de beelden die tijdens een parachutesprong zijn gefilmd al vóór de landing op Facebook zijn gezet en een groot aantal anderen hebben bereikt, gelet op de hoeveelheid likes. Hoewel de verspreiding via Facebook van de door de vader gefilmde beelden niet op prijs wordt gesteld door de zoon, is voor de gemiddelde consument voldoende duidelijk dat het plezier van de vader wordt veroorzaakt door de snelheid van zijn nieuwe 4G internet en niet door het belachelijk maken van zijn zoon. Van het aanzetten tot of goedkeuren van cyberpesten is naar het oordeel van de Commissie, gelet op de overdreven setting van de commercial, geen sprake. De Commissie heeft er overigens begrip voor dat niet iedereen de reclame zal waarderen, maar dit leidt niet tot een ander oordeel.
Op grond van het voorgaande wordt als volgt beslist.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.