a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Alcoholhoudende dranken

Dossiernr:

2008/01235

Datum:

17-02-2009

Uitspraak:

Afwijzing

Product/dienst:

Alcoholhoudende dranken

Motivatie:

Bijzondere Reclamecode

Medium:

Audiovisuele Mediadiensten

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een televisiecommercial van adverteerder voor Amstel bier. In de reclame wordt onder meer een man in een wit pak (Amstellovitch) getoond, die, begeleid door enkele dames in identieke rode pakjes, een bezoek brengt aan verschillende Europese steden. In de commercial wordt gezegd: “Ga als Amstellovitch naar alle Europese klassiekers: Glasgow, Madrid, Milaan en Manchester. Koop een krat Amstel, vind één van de 1000 winnende doppen en maak kans op de Europese seizoenskaart van Amstellovitch. O ja. Je vier beste vrienden gaan ook mee. Amstel. Ons bier”. Op een bepaald moment wordt door een van de dames uit een krat Amstel bier een dop van een flesje gehaald, waarna zij deze omhoog houdt. Een andere dame houdt vervolgens een kaart omhoog waarop “Europese seizoenskaart” staat. Aan het einde van de uiting komen de vrienden van Amstellovitch in beeld, die zingend een vliegtuig instappen.

 

De klacht

 

De reclame is in strijd met artikel 8 van de Reclamecode voor Alcoholhoudende Dranken (RVA (nieuw)). In de uiting wordt gesuggereerd dat alcohol wordt gedronken. Om kans te maken op de betreffende prijs, moet men immers een krat Amstel aanschaffen. Nu de prijswinnaar een paar goede vrienden mee mag nemen en nu hij als ‘VIP’ wordt behandeld, is sprake van sociaal succes dat zonder Amstel bier niet mogelijk was geweest. Voorts is, nu de hoofdpersoon omringd wordt door mooie vrouwen in uitdagende pakjes, sprake van seksueel succes dat eveneens mogelijk wordt gemaakt door Amstel bier.

 

 Het verweer

In de commercial wordt geen alcohol geconsumeerd. Ook is de suggestie van consumptie niet het onderwerp van de reclame. Voorts betreft de uiting een actie waarbij een prijs kan worden gewonnen. Er is in de commercial geen sprake van sociaal en/of seksueel succes dat het gevolg is van het consumeren van alcohol. Voorts betreft de commercial een humoristische, overdreven weergave van de werkelijkheid.

 

De repliek

 

Klager blijft bij zijn standpunt. Om de winnende code te verkrijgen moet een flesje worden geopend. Met een geopend flesje wordt gesuggereerd dat sprake is van consumptie.

 

 De mondelinge behandeling

 

Aan de hand van een pleitnota licht mr. E. Hoogenraad namens adverteerder het verweer nader toe.

 

 Het oordeel van de Commissie

 

Op grond van artikel 8 RVA (nieuw) mag in reclame voor alcoholhoudende drank niet de indruk worden gewekt dat er een causaal verband is tussen de consumptie van de drank en het hebben van sociaal en seksueel succes. De Commissie overweegt dat in dit geval sprake is van een actie in het kader waarvan een prijs wordt uitgeloofd, in dit geval een ‘Europese seizoenskaart’. De gewraakte uiting betreft een voorstelling van de belevenissen van de winnaar van die prijs. Voor zover in deze voorstelling sprake is van seksueel succes – de hoofdpersoon wordt begeleid door mooie dames in uitdagende kleding –  en/of sociaal succes – het omringd worden door vrienden, mooie mensen en het behandeld worden als “VIP” -, is de Commissie van mening dat in de uiting niet de indruk wordt gewekt dat dit succes het gevolg is van het drinken van alcohol. Met het openen van de fles wordt de kijker getoond dat de te winnen prijs zich onder een van de doppen bevindt. Naar het oordeel van de Commissie wordt hiermee niet het in artikel 8 RVA bedoelde causale verband gesuggereerd. Op grond van het voorgaande acht de Commissie de klacht ongegrond.

 

De beslissing

 

De Commissie wijst de klacht af.

 
 

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken