a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Dossiernr:

2009/00263

Datum:

14-05-2009

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Casino, loterij, (promotioneel) kansspel

Motivatie:

Misleiding (overig)

Medium:

Overige

De bestreden reclame-uiting

 

Het betreft een kaartje dat bevestigd was aan een ballon, die klaagster in haar voortuin vond. Daarop stond onder meer: “Hartelijk gefeliciteerd!

De vinder van deze ballon heeft recht op een staatslot van Climate Control Nederland.”

 

De klacht

Adverteerder doet voorkomen alsof de vinder een staatslot heeft gewonnen. Dat blijkt niet het geval te zijn. Men zou op het kaartje alleen de daarop gevraagde gegevens moeten invullen en het vervolgens moeten opsturen. De voorwaarden waarvan op het kaartje melding wordt gemaakt, heeft klaagster nergens kunnen vinden. Vervolgens wordt men ongewenst en hardnekkig telefonisch benaderd en pas dan wordt meegedeeld dat men eerst aan twee voorwaarden moet voldoen voor men een staatslot krijgt.

          

Het oordeel van de Commissie

 

In de uiting wordt aan de vinder daarvan een Staatslot in het vooruitzicht gesteld. Klaagster heeft onweersproken gesteld dat zij, ondanks het feit dat ze haar gegevens heeft ingevuld en de uiting aan adverteerder heeft gestuurd, geen Staatslot heeft gekregen.

Vermeld is dat de actie wordt gehouden onder bepaalde voorwaarden, doch deze staan niet in de uiting en evenmin is vermeld waar men deze kan vinden.

Door het onvermeld laten van de voorwaarden is nagelaten om de essentiële informatie, die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te nemen, te verstrekken als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC) en hierdoor kan de gemiddelde consument ertoe worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen. Om die reden is de uiting oneerlijk en daardoor misleidend in de zin van artikel 7 NRC.

 

De beslissing

 

Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de uiting in strijd met artikel 7 van de Nederlandse Reclame Code en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.

 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken