De bestreden reclame-uiting
Adverteerder heeft in april 2009 in het kader van een reclamecampagne mailings verzonden. Op de envelop van de mailing staat in gekleurde letters “BGL”. Voorts bevinden zich op de envelop twee gekleurde stroken. In de envelop bevindt zich een op een bankafschrift lijkend papier met daarop de naam en het adres van de ontvanger. Op dat papier (verder: het afschrift) staat geel gemarkeerd dat men € 500.000 heeft ontvangen van de Bankgiroloterij en de tekst “hartelijk gefeliciteerd met uw prijs.” Op het afschrift staat voorts het woord “specimen”. Bij het afschrift is een begeleidende brief gevoegd waarin adverteerder onder de kop “Het zal je maar gebeuren…” de actie toelicht en de geadresseerde wijst op de mogelijkheid om extra loten te kopen.
De klacht
Het afschrift is zo goed nagemaakt, dat de lezer sterk de indruk krijgt dat hij daadwerkelijk een prijs heeft gewonnen. Voor bepaalde bevolkingsgroepen kan deze reclame misleidend zijn. Bovendien is de reclame stijlloos en getuigt deze niet van goede smaak.
Het verweer
De brieftekst en het bankafschrift dienen als één geheel te worden beoordeeld. Nergens wordt in de brief gezegd of gesuggereerd dat de ontvanger van de brief al een prijs heeft gewonnen. Op het afschrift staat “specimen”. Dit is een gangbaar en veel gebruikt Nederlands woord om aan te geven dat het getoonde object een voorbeeld is. Op het afschrift staan de letters “BGL” en het postadres van adverteerder. Er is in Nederland geen bank met deze naam terwijl ook de kleuren op het afschrift niet door een Nederlandse bank worden gebruikt. Op het afschrift worden fictieve posten genoemd waardoor het voor de gemiddelde consument duidelijk is dat het niet om zijn eigen bankafschrift gaat maar om reclame van adverteerder. Voorts is de mailing niet in strijd met de goede smaak.
De mondelinge behandeling
Adverteerder heeft zijn verweer nader doen toelichten.
Het oordeel van de Commissie
a) Naar het oordeel van de Commissie is voldoende duidelijk dat de mailing een ludieke actie betreft. Dat het afschrift de indruk wekt dat de ontvanger een grote prijs heeft gewonnen, is onderdeel van het ludieke karakter van de uiting. In werkelijkheid is geen sprake van een banktransactie. Hierover kan naar het oordeel van de Commissie bij de redelijk geïnformeerde, omzichtige en oplettende consument die in zaken als de onderhavige als maatstaf geldt, geen misverstand bestaan. Er bestaat in Nederland immers geen bank met de naam “BGL”. Ook het kleurgebruik op de envelop en het afschrift wijkt wezenlijk af van dat van de in Nederland actieve banken. De bijschrijving van het bedrag van € 500.000,– is opvallend geel gemarkeerd, hetgeen bij bankafschriften niet gebruikelijk is te achten. Voorts staat op het afschrift het woord “specimen”. Dat het afschrift niet serieus moet worden genomen, blijkt ook uit het feit dat op het afschrift onder de bijschrijving van het bedrag van € 500.000,– een spoedopdracht staat voor een nieuwe auto ter waarde van € 55.450,–. Aangenomen mag worden dat de ontvanger weet dat hij geen spoedopdracht heeft gegeven. Uit de begeleidende brief blijkt ten slotte duidelijk dat het om een reclame-uiting van adverteerder gaat. De mailing kan op grond van het voorgaande niet misleidend worden geacht.
b) Bij de beoordeling van de vraag of de mailing in strijd is met de goede smaak en het fatsoen stelt de Commissie zich terughoudend op, dit wegens op het subjectieve karakter van dit criterium. Met inachtneming van deze terughoudend is de Commissie van oordeel dat de mailing de grenzen van het toelaatbare niet overschrijdt. De klacht kan derhalve niet slagen.
De beslissing
De Commissie wijst de klacht af.