De bestreden reclame-uitingen
Het betreft een televisiecommercial waarin melding wordt gemaakt van 25% korting op elektrisch gereedschap, 25% korting op tuinmeubelen en 30% korting op tuinhout. In beeld verschijnt enige tijd de tekst “*kijk voor de voorwaarden op GAMMA.nl”. Tijdens het gedeelte van de televisiecommercial dat betrekking heeft op de korting op tuinmeubelen en tuinhout verschijnt de volgende mededeling in beeld: “Alleen geldig met de GAMMA voordeelpas”.
De klacht
Klager stelt, kort samengevat, dat de televisiecommercial misleidend is omdat geen melding wordt gemaakt van de voorwaarde dat men een kortingsbon dient te hebben en een GAMMA voordeelpas. Volgens klager is sprake van grote misleiding.
Het verweer
Op het verweer zal hierna, voor zoveel nodig, worden ingegaan.
Het oordeel van de voorzitter
1) De voorzitter constateert dat uitsluitend bij het gedeelte van de televisiecommercial dat betrekking heeft op de korting op tuinmeubelen en tuinhout de mededeling verschijnt dat men in het bezit dient te zijn van een GAMMA voordeelpas. Adverteerder heeft erkend dat de televisiecommercial met betrekking tot de korting op elektrisch gereedschap onvoldoende aandacht geeft aan deze specifieke voorwaarde. In zoverre is sprake van het op onduidelijke wijze verstrekken van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Voorts is de voorzitter van oordeel dat de gemiddelde consument hierdoor ertoe gebracht zou kunnen worden een besluit over een transactie te nemen, dat hij anders niet zou hebben genomen. Om die reden is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Of sprake is van “grote” of “kleine” misleiding doet verder niet ter zake.
2) Dat in de televisiecommercial daarnaast niet specifiek melding wordt gemaakt van het feit dat men ook over een kortingsbon dient te beschikken teneinde voor de korting in aanmerking te komen, acht de voorzitter niet zelfstandig misleidend. Indien duidelijk wordt gemaakt dat sprake is van een kortingsactie die uitsluitend geldt voor degenen die een GAMMA voordeelpas hebben, geldt dat gericht op een specifieke groep consumenten reclame wordt gemaakt. Deze specifieke groep kan bekend worden geacht met het feit dat, volgens de voorwaarden waarnaar in de uiting wordt verwezen, men ook over een kortingscoupon dient te beschikken om voor de korting in aanmerking te komen.
3) De voorzitter neemt nota van de mededeling van adverteerder dat in het onderhavige geval sprake is geweest van vergissing waardoor niet duidelijk naar de actievoorwaarden is verwezen, zoals zij dat normaal wel doet. Om die reden zal de voorzitter gebruik maken van zijn bevoegdheid als bedoeld in artikel 12 lid 5 van het Reglement van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep en een aanbeveling achterwege laten.
De beslissing van de voorzitter
Op grond van het voorgaande acht de voorzitter de reclame-uitingen in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC.