De bestreden reclame-uitingen
Het betreft
- adverteerders reclamefolder nr. 32 waarin bij de aanprijzing van tuinschermen onder het kopje “alléén op zaterdag 10 augustus” onder meer wordt gezegd “op alle tuinschermen 40% korting” en
- de televisiecommercial waarin onder meer wordt gezegd: “Alleen deze zaterdag op alle tuinschermen maar liefst 40% korting”. Tot slot verschijnt de in de folder staande aanbieding in beeld.
De klacht
Bij de tuinschermen die klaagster wilde kopen, hing een bordje dat voor die tuinschermen de kortingsactie van 40% niet gold, omdat die tuinschermen een extra goedkoop label hadden. Nu in de uiting uitdrukkelijk staat c.q wordt gezegd dat de korting voor alle tuinschermen geldt, acht klaagster de uitingen misleidend.
Het verweer
“Extra goedkoop is een GAMMA-label dat duidelijk maakt dat het product extra groot (en dus voordelig) is ingekocht en daardoor een lagere reguliere prijs heeft dan bij de concurrent. Sinds de introductie van dit label in 2011 wordt in uitingen en in de winkel duidelijk gemaakt dat een Extra Goedkoop artikel (EGA) is uitgesloten van kortingsacties en daarom is dit, naar adverteerders mening, inmiddels algemeen bekend. Om die reden staat dit alleen nog in kleine lettertjes op de achterkant van de folder.
Uit deze klacht blijkt echter dat het feit dat EGA’s van iedere kortingsactie zijn uitgesloten bij de consument (nog) niet van algemene bekendheid is. Om die reden zal beter worden gekeken of in de folder, bij kortingsacties, van eventuele uitzonderingen melding wordt gemaakt.
Van misleiding is geen sprake.
Het oordeel van de Commissie
Adverteerder heeft erkend dat, anders dan in de uitingen wordt gesteld dan wel wordt gezegd, niet op alle tuinschermen 40% korting wordt gegeven. “Extra goedkoop artikelen” zijn, naar adverteerder laat weten, van kortingsacties uitgesloten. Klaagster stelt weliswaar dat bij de tuinschermen die zij kocht en die kennelijk behoren tot de categorie “Extra Goedkoop artikel”, een bordje hing dat de kortingsactie daarop niet van toepassing was, doch van deze uitzondering wordt in de reclame-uitingen geen melding gemaakt. Dit betreft evenwel essentiële informatie die de gemiddelde consument nodig heeft om een geïnformeerd besluit over een transactie te kunnen nemen en die daarom in de uitingen moet worden vermeld. De enkele vermelding in de “kleine lettertjes” op de achterpagina van de folder dat “Extra Goedkoop artikelen” van de kortingsacties zijn uitgesloten, acht de Commissie onvoldoende.
Voorts acht de Commissie het feit dat geen korting wordt gegeven op zogenaamde “Extra Goedkoop artikelen” niet van algemene bekendheid.
Blijkens het bovenstaande is de Commissie van oordeel dat in de reclame-uitingen sprake is van het op onduidelijke wijze vermelden van essentiële informatie als bedoeld in artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument hierdoor ertoe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, acht de Commissie de uitingen misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC.
De beslissing
Op grond van het vorenstaande acht de Commissie de reclame-uitingen in strijd met artikel 7 NRC en beveelt zij adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.