a a a
 

Uitspraken

Alle uitspraken van de Reclame Code Commissie en het College van Beroep vanaf 2007 vindt u hier.

Terug naar zoekresultaten

Elektronische apparaten

Status:

Dossiernr:

2024/00311

Datum:

19-09-2024

Uitspraak:

Aanbeveling

Product/dienst:

Elektronische apparaten

Motivatie:

Misleiding Ontbrekende informatie

Medium:

Digitale Marketing Communicatie

De bestreden reclame-uiting

Het betreft een door klager ontvangen e-mail van adverteerder waarin zover voor de klacht relevant het volgende staat:

“U bent trouwe klant van DELTA Mobiel en dat belonen we graag. Wist u dat u uw abonnement nu kunt verlengen? Dat levert namelijk extra veel voordeel op!

Slechts 12,50 voor 13 GB én onbeperkt bellen [in een groter, dikgedrukt en blauw lettertype]

Verleng nu uw abonnement naar 10 GB en ontvang 24 maanden lang iedere maand 3 GB extra data en onbeperkt bellen. Ook bespaart u elke maand 5,- op uw internetfactuur, zolang u DELTA Internet én DELTA Mobiel heeft.

En als u nu verlengt, ontvangt u ook nog een actiekorting van 3,50 per maand. Zo betaalt u geen 21,- maar slechts 12,50 per maand voor 13 GB Mobiel.

(..)

Vijf keer voordeel met Mobiel erbij

? Bespaar elke maand 5,- op uw internetfactuur

? Gratis 24 maanden 3 GB extra data én 3.50 actiekorting

? Geniet van het extra TV-pakket met o.a. ESPN Compleet en Nick Jr.

? Bel onbeperkt naar vaste en mobiele nummers in Nederland en vanuit de EU naar een ander    

    EU-land (zone 1)

? Gebruik van het snelle en stabiele netwerk van Odido. Een van de beste netwerken van de

    wereld!”

Onderaan de bestreden uiting staat in een lichtgrijs en kleiner lettertype de volgende tekst:

“De prijs van 12,50 per maand is inclusief elke maand 5,- korting op uw internetfactuur. Extra data en actiekorting vervallen na 24 maanden. Bekijk alle actievoorwaarden voor het verlengen van uw abonnement op //delta.nl/voorwaarden.”

 

Samenvatting van de klacht inclusief de repliek

In de bestreden uiting wordt volgens klager een korting van €5,- op de telefoonrekening beloofd. De prijs van het mobiele telefoonabonnement zou op basis van deze korting €12,50 bedragen. Daarnaast leest klager de uiting zo dat er ook €5,- korting op de internetfactuur wordt aangeboden. In werkelijkheid krijgt men echter alleen €5,- korting op de internetfactuur en betaalt men €17,50 en geen €12,50 voor de telefoonrekening. Dit blijkt volgens klager uit het tweede vinkje onderaan de bestreden uiting.

De lichtgrijze tekst helemaal onderaan de e-mail waar adverteerder in haar verweer naar verwijst heeft klager ten tijde van het indienen van de klacht niet gezien. Er is volgens klager een groot verschil tussen de grote gekleurde letters waarmee het aanbod van “slechts 12,50 voor 13 GB én onbeperkt bellen” wordt aangeprezen en de kleine grijze tekst helemaal onderaan de e-mail. Deze laatste tekst is volgens klager mogelijk “taalkundig en juridisch” juist maar wordt gemakkelijk over het hoofd gezien. Daarnaast wordt nergens duidelijk gemaakt dat het telefoonabonnement eigenlijk €17,50 kost, hetgeen de kern van de klacht is. Het feit dat adverteerder in haar verweer 5 zinnen nodig heeft om te verduidelijken dat het abonnement uiteindelijk €17,50 kost en dat dit verweer is gebaseerd op een onopvallende en klein geschreven grijze tekst onderaan de uiting, sterkt klager in zijn overtuiging dat de bestreden uiting misleidend is.

 

Samenvatting van het verweer inclusief de dupliek

Door het opnemen van de grijs-gekleurde tekst heeft adverteerder naar haar idee aangegeven dat €12,50 niet de prijs is die klager betaalt voor zijn mobiele abonnement, maar dat dit de prijs is waarin de €5,- combinatiekorting al is meegenomen. Het woord ‘inclusief’ wordt immers gebruikt. Dat betekent dus dat er geen €12,50 betaald wordt voor het mobiele abonnement, maar €12,50 + €5,- = €17,50 per maand. Op de mobiele factuur staat, in het geval een consument zich naar aanleiding van deze reclame-uiting abonneert, een bedrag van €17,50 en op de internetfactuur krijgt deze klant dan €5 korting, omdat er een internetabonnement en een mobiel abonnement wordt afgenomen. Per saldo resulteert dit dus in een bedrag van €12,50 onderaan ‘de streep’.

Klager stelt zich op het standpunt dat uit het gebruik van het woord “ook” zou blijken dat die combinatiekorting van €5,- zou gelden naast een prijs van €12,50 voor een mobiel abonnement. Er wordt in de zin ervoor gesproken van ‘Verleng nu uw abonnement naar 10GB en ontvang 24 maanden lang iedere maand 3 GB extra data en onbeperkt bellen’. Het woord ‘ook’ in de zin die klager bedoelt, ziet op een opsomming van alle extra’s. Dus naast de extra 3GB data en het onbeperkt bellen, krijgt men ook €5,- korting op de internetfactuur, zolang er sprake is van een mobiel en vast abonnement. Vervolgens geldt er nog een actiekorting van €3,50 per maand. Een en ander  wordt dus niet op zodanige wijze opgesomd dat men naast de €12,50 voor het mobiele abonnement, nog een korting van €5,- ontvangt op de internetfactuur. Dat de €5,- combinatiekorting al is verwerkt in de genoemde prijs van €12,50 blijkt ook uit de volgende passage uit de door klager meegezonden uiting: “En als u nu verlengt, ontvangt u ook nog een actiekorting van 3,50 per maand. Zo betaalt u geen 21,- maar slechts 12,50 per maand voor 13 GB Mobiel.” De €21,- die hier genoemd wordt, is dus de volledige prijs voor het mobiele abonnement voor 10GB, zonder €3,50 actiekorting en zonder de €5 combinatiekorting op de internetfactuur.

 

De mondelinge behandeling

Partijen hebben hun standpunten nader toegelicht en vragen van de Commissie beantwoord. In het navolgende wordt voor zover nodig ingegaan op hetgeen ter zitting aan de orde is gekomen.

 

Het oordeel van de Commissie

1. De Commissie vat de klacht aldus op dat de bestreden uiting volgens klager misleidend is omdat hieruit onvoldoende duidelijk blijkt dat het telefoonabonnement feitelijk €17,50 per maand kost en dat het aldaar genoemde bedrag van €12,50 het resultaat is van een verrekening met een korting van €5,- die men ontvangt op het maandbedrag van het internetabonnement.

2. Deze klacht slaagt. In de bestreden uiting wordt in een groter, blauwgekleurd lettertype zonder enig voorbehoud gesteld dat men “slechts 12,50 voor 13 GB én onbeperkt bellen” betaalt. Hieronder staat vervolgens “Verleng nu uw abonnement naar 10 GB en ontvang 24 maanden lang iedere maand 3 GB extra data en onbeperkt bellen. Ook bespaart u elke maand 5,- op uw internetfactuur, zolang u DELTA Internet én DELTA Mobiel heeft.” Deze tekst verduidelijkt het eerdere aanbod van €12,50 voor het mobiele telefoonabonnement onvoldoende, aangezien hieruit niet blijkt dat dit bedrag voortkomt uit een verrekening met de korting van €5,- op de internetfactuur. Hierdoor kan de onjuiste indruk ontstaan dat de prijs van het telefoonabonnement op zichzelf €12,50 bedraagt. Deze indruk wordt versterkt door één van de twee zinnen die direct onder het eerste aanbod staan, namelijk: “Zo betaalt u geen 21,- maar slechts 12,50 per maand voor 13 GB Mobiel.” Voornoemde  onjuiste indruk wordt niet weggenomen door de daaropvolgende tekst “Bespaar elke maand €5,- op uw internetfactuur” onder de kop “Vijf keer voordeel met Mobiel erbij”, nu ook deze tekst de feitelijke situatie bij acceptatie van het aanbod in de uiting niet duidelijk maakt. Immers is vast komen te staan dat het telefoonabonnement €17,50 kost na aftrek van de eerdergenoemde €3,50 korting en dat de vermelde prijs van €12,50 het resultaat is van een combinatiekorting van €5,- op het internetabonnement. Dit blijkt, anders dan adverteerder stelt, ook niet uit de tekst onderaan de e-mail. Daar staat in een kleiner en lichtgrijs lettertype dat “de prijs van €12,50 per maand inclusief elke maand €5,- korting op uw internetfactuur” is. Daargelaten dat deze tekst de gemiddelde consument door haar positionering en het gebruikte lettertype gemakkelijk kan ontgaan, wordt de daadwerkelijke prijs van het mobiele telefoonabonnement ook hier niet genoemd.

3. Gelet op het voorgaande bevat de bestreden e-mail onduidelijke informatie ten aanzien van zowel de prijs als het bestaan van een specifiek prijsvoordeel als bedoeld in artikel 8.2 aanhef en onder d van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Nu de gemiddelde consument er bovendien toe kan worden gebracht een besluit over een transactie te nemen dat hij anders niet had genomen, is de uiting misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC. Er wordt beslist als volgt.

 

De beslissing

De Commissie acht de reclame-uiting in strijd met artikel 7 NRC en beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken. 

Opnieuw uitspraken zoeken

Op datum, dossiernummer, trefwoord of soort uitspraak of een combinatie van deze zoekopties.

*Verplicht in te vullen velden

Uitgebreid zoeken