De bestreden reclame-uiting
Het betreft een filmpje op de website www.binck.nl, subpagina http://www.binck.nl/ontdek_binck360, waarin reclame wordt gemaakt voor de tijdelijke actie “Handel nu 60 dagen gratis”.
De klacht
Klager stuitte, tijdens een oriënterende zoektocht naar een beleggingsrekening, op de onderhavige reclame-uiting.
Na de voorwaarden goed te hebben doorgelezen, is klager tot de ontdekking gekomen dat er allerlei restricties zijn verbonden aan deze actie. Zo gaat het slechts om een beperkt aanbod en is sprake van een maximum van € 500,- transactiekosten. Dit wordt niet vermeld in de reclame-uiting.
Gelet op het voorgaande acht klager de uiting misleidend.
Het verweer
Adverteerder heeft gemotiveerd verweer gevoerd.
Samengevat stelt adverteerder zich op het standpunt dat de reclame niet misleidend is of op andere gronden in strijd met de Nederlandse Reclame Code is. Adverteerder is van mening dat zij de consument op duidelijke en niet misleidende wijze heeft geïnformeerd over de van toepassing zijnde actievoorwaarden.
Voor zover relevant zal hierop in het oordeel nader worden ingegaan.
De mondelinge behandeling
Namens adverteerder is het standpunt nader toegelicht. Onder meer heeft adverteerder meegedeeld dat de limiet van € 500,- transactiekosten is ingesteld om excessen te voorkomen en dat normaal gesproken slechts ongeveer 0,5% van haar klanten boven dit limiet uitkomt. De klanten die boven het limiet uitkomen zijn over het algemeen professionele beurshandelaren en dat is niet de doelgroep van adverteerder.
Het oordeel van de Commissie
In het bestreden reclamefimpje wordt de aandacht gevestigd op een actie van adverteerder, waarbij volgens de tekst die in beeld komt, sprake is van “60 DAGEN GRATIS” handelen. De gemiddelde consument die geïnteresseerd is in diensten zoals die van adverteerder, zal deze uiting aldus opvatten dat deze actie inhoudt dat men voor het handelen gedurende 60 dagen geen transactiekosten hoeft te betalen.
Gebleken is dat aan dit aanbod een limiet zit van € 500,- transactiekosten. Dit blijkt niet uit het filmpje. Door het ontbreken van die informatie en gelet op de nadrukkelijk wijze waarop gesteld wordt dat sprake is van ’60 dagen gratis’ handelen, zal de gemiddelde consument in de veronderstelling verkeren dat er geen beperkingen of voorwaarden gelden voor de betreffende actie en daardoor juist een groep consumenten aanspreken die meer transactiekosten maken dan gebruikelijk. De Commissie acht het daarom aannemelijk dat het ontbreken van de genoemde informatie de beslissing van de gemiddelde consument om al dan niet een transactie aan te gaan met adverteerder, wezenlijk zal (kunnen) beïnvloeden.
Uit het voorgaande volgt dat de informatie met betrekking tot het feit dat aan de actie de genoemde beperking verbonden is, essentieel is in de zin van artikel 8.3 aanhef en onder c van de Nederlandse Reclame Code (NRC). Het slechts vermelden van de voorwaarde elders op de website van de adverteerder neemt de misleiding niet weg. Niet aannemelijk is dat de gemiddelde consument in het kader van de reclame kennis neemt van deze informatie. Door het ontbreken van de informatie in de reclame-uiting is sprake van een omissie als bedoeld in het genoemde artikel. Om die reden is de reclame misleidend en daardoor oneerlijk in de zin van artikel 7 NRC
De beslissing
Op grond van het voorgaande acht de Commissie de reclame-uiting in strijd met het bepaalde in artikel 7 NRC. Zij beveelt adverteerder aan om niet meer op een dergelijke wijze reclame te maken.